Välkommen till någonting annat!

Ryska huset har nu kommit ut med sitt sjätte nummer, med tema Sexualitet. Vårt största och snyggaste nummer hittills. Medverkar gör bland andra Roberth Ericsson, Ulrika revenäs Strollo, Therese Bohman, Gustaf Redemo, Bo I. Cavefors, Andreas Björsten, Håkan Lindgren och Boel Schenlaer.
Detta är numrets ledare.


Välkommen till någonting annat!

"Poesi handlar om att göra sig själv mindre och världen större..."
Pentti Saarikoski


Ryska huset är en tidskrift för språkets fest. Vi vill inte sitta hopkrupna och hosta i det där syrefattiga rävgrytet och gömma oss för de hemska debatter och konspirationer som pågår utanför. En räv har ju alltid en väg ut. Så vi klättrar ut genom lönngången, och se: där öppnar sig ett landskap som myllrar av liv, som en målning av Hieronymus Bosch.

Så, välkommen till - någonting annat!

Hela världen är vår lekplats, rösten och orden våra redskap. Ryska huset handlar om, och skapas av, människor som fortfarande i dessa sena dagar ser konsten som en kraft att ändra på verkligheten. Inte genom slagord och apeller, utan genom skönhet. Den skönhet som gränsar till, och ibland sammanfaller med, det groteska. Den skönhet som får oss att inse vad som står på spel, vad det är vi håller på att kompromissa bort. Det är det som är lyrikens magiska dimension.


"...men som jag ser det
skall samhället vara ett ställe
där det inte finns några byråkrater
men massor med plats
för sång och poesi"
Vladimir Majakovski


Måste vi luckra upp våra gamla ingrodda könsroller och kasta dem på skräphögen till förmån för det "tredje könet" som Michael Strunge förespråkade, eller kanske rentav Morriseys asexuella "fjärde kön"?

Asexualiteten kanske är den yttersta provokationen i en tid som är så sexfixerad som vår.

De här frågorna är mycket kontroversiella, och ledde härom året till en massiv och framgångsrik hatkampanj mot Fi:s Tiina Rosenberg. Att ifrågasätta kärnfamiljen och heterosexualiteten som norm låter sig inte göras i svensk offentlighet, det är enbart accepterat i isolerade reservat som konsthallar och universitetsinstitutioner.

Ryska huset vill lyfta fram några lyriker som fått ett större genomslag för sina banbrytande idéer på könets och sexualitetens område. Och när vi talar om lyriker så är det i vid mening, som vanligt: Från Michael Strunge och Sven Lidman till Peaches och Morrissey har vi hittat en röd tråd som kanske leder oss ut ur labyrinten (eller kanske in i den).

Kommentarer:
Postat av: modern

Ah, ett nytt nummer av Ryska huset! Har jag betalat min prenumeration förresten?

2008-05-05 @ 16:08:43
Postat av: Jakob

Hm, såvitt jag vet löper alla prenumerationer vidare. Eftersom jag inte kunnat lova en stabil utgivningstakt och därmed för mitt eget samvetes skull inte kunnat teckna årsprenumerationer, så har jag i stället som en sorts ekonomisk harakiri valt upplägget med att man får fyra nummer för en prenumeration.

2008-05-08 @ 08:38:43
Postat av: Martin

Verkar spännande; Gender skulle kanske passa bra som soundtrack?

Hur går det med POD letandet förresten?

2008-05-08 @ 15:21:11
Postat av: Jakob

Jag har några på kroken och kollar på offerter och jämför priser. Snart ska jag komma fram till ett beslut. Skulle du kunna sända ett prisexempel från de spanska och engelska tryckerierna, så jag kan jämföra lite där? Det är viktigt med kvalitén också så klart, en avvägning där.
Ursäkta att det går så långsamt med detta nu, skolan tar mycket kraft här nu mot slutet av terminen. men snart är jag fri och kan ägna (nästan) all kraft och mannamod åt Portal förlag!

2008-05-09 @ 13:52:44
Postat av: Alex

Bra val av ämne till den nya Ryska Huset! Jag har själv spenderat större delen av mitt medvetna liv med att vara trött på och till en viss grad även våldföra mig på dessa ingrodda könsroller som verkar finnas i människors huvuden. Det ska bli kul att läsa, hoppas vi hinner få den innan jag drar till Spanien!



Är vår prenumeration still on föressten?

2008-06-17 @ 00:59:57

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback