Dårarna tar över dårhuset

Till vems händer kommer du tillbaka när slutet är nära, till vem skriver du om dygnen som faller?
Kan du inte förstå att det här är en illusion, precis som allting annat?
Jag skriver ändå vidare, jag kan inte annat, postar det ut i universum.
Järntorget klänger sig ängsligt fast vid land, gatutidningen talar om för mig att jag är etablerad och bekväm, medan jag försöker tala om för gatutidningen att den är som jag, inne och utanför på samma gång. Det beror på vilka skärvor av mitt liv som skiner fram.
Jag ser människor som opräglade mynt som man kan singla utan att vinna eller förlora, jag ser teckningar i sanden, inte bara oreda som måste rättas till. En ojämn bit i pusslet, ett fel i produktionen.
Dagar när det ropas på hårdare straff och kontroll, snart står giljotinen mitt på torget, nyslipad, skinande.
Tankepolisen varnar för skönhet, varnar för trygghet, varnar för de röda fläckar som slår ut på papper och hud.
Främlingar patrullerar med sabel i bältet, för att hugga huvudet av de främmande. Bara en enkel sabrering, sedan blir allt som det var förut!
När rädslan tar över fylls luften av sänkta blickar, och vägen kantas av ryggar. Stormen kommer, och när stormen kommer kan man inte ta skydd bakom smakfulla väggar av furu.
Landet drar upp nya fåror i ansiktet där tårarna kan bryta fram. Även gudarna måste böja sina huvuden.
Berättelsen är inte slut för att jag slutat skriva på den. Ditt liv är inte slut för att du slutat leva det. Det finns alltid något större än det du ser framför dig.

Kommentarer:
Postat av: Johan

Var inte rädd, Jakob, det kommer bli bra. Jag har sökt dig på skolan, men biblioteket ekade dystert öde.

Postat av: Hemlig person, aka Anders

Jag förstår inte vad det vill säga men det är fint skrivet...har något hänt?

2006-10-12 @ 17:38:14
Postat av: Malin E

Fin dikt, eller prosa.

2006-10-13 @ 11:16:17
Postat av: Kal-El

Jak,
Jag håller med. Du skriver så bra. Jag hoppas att du har det bra.

2006-10-13 @ 14:10:33
Postat av: Martin

Bokaj, det här later som ett elegant kvidande men inte en dödsstöt.

Jag pratade med Hannes häromdagen och han pratade om borgvisionen (du minns 1994), han ville genomföra den med oss andra - jag sag framför mig Shelley, Byron, Trelawny & co. fast vid Idefjorden: en "förbjuden zon" för resistens, likt trädhuset pa Orust fast i större skala...

Du minns vad Percy sa om spöket:

Religion, Christless, Godless - a book sealed;
A Senate, - Time's worst statute unrepealed, -
Are graves, from which a glorious Phantom may
Burst, to illumine our tempestuous day

2006-10-18 @ 10:53:23
Postat av: Jakob

Aha, Martin, denna kommentar har jag missat, beklagar dröjsmålet med att svara.
En borg vid Idefjorden, ja absolut! Vi kanske kan slutföra Lars-Görans ambitiösa projekt som han gav upp halvvägs genom bygget, det huset står ju på ett svinbra ställe med fin utsikt över fjorden.
Percy B - alltid elokvent! Och apropå borgen och dess ensliga placering kan jag fortsätta citatstafetten genom ett litet diktsutsnitt av gamle Shelley (i Gunnar Hardings översättning):
"Jag älskar öde
ensligt belägna platser; jag förnimmer
med glädje där att det vi kring oss ser
är utan gräns, som våra själar är"

2006-11-01 @ 14:39:14

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback