urspårad, krokig

urspårad, krokig, högromantisk, på det hela taget missförstådd,
överdrivet högstämd, varglik, destruktiv, ett vulgärt porträtt av tiden,
inga chanser kvar, inga beställningar att göra,
överdrivet överdriven, fatalistisk, desperat men ingen desperado,
jag vet att mitt hjärta kommer att brista

enkelspårig, men alltför splittrad, skiftlägeskänslig,
femtiotalet, åttiotalet, generationerna drar ner mig i en gatubrunn,
jag krossar en mångfärgad spegel,
blev inskriven på Skattemyndigheten som Förnamn Efternamn,
jag lever väl fortfarande, men vem är vid liv egentligen

yngre än Byron, Shelley och Keats men äldre än solen,
mina explosioner får nästan vinet att gunga makligt i sitt glas,
orden jag säger sugs ut och försvinner i natten
i flyg och båt och allt som flyger och flyter
vem ska jag vända mig till?

Kommentarer:
Postat av: Andreas Björsten

I see what You mean.

2006-02-15 @ 10:13:48
Postat av: ulrika

fint...

2006-02-15 @ 10:28:23
Postat av: ulrika

fint...

Postat av: Anders

Fint, säger ristar in-revenäs-strollo, då har du lyckats Jakob! :/

2006-02-15 @ 12:18:03
Postat av: Elin Josefin

Asbra. Du är min favorit-poet. Dikten fångar tiden. Detta är vi.

2006-02-15 @ 15:06:22
Postat av: Jakob

Tack människor! Roligt att en dikt hittar fram... nu blir jag tvungen att färdigställa diktsamlingen Allt står på spel bara för det!

2006-02-16 @ 10:01:27
Postat av: miklo

Hej Jakob!
En hemlig beundrare vars plats i världen o ditt liv du själv får klura ut.. Jag tycker din dikt sa mig en massa vackert och sant. Man tackar.
Synes i replokalen!

2006-02-19 @ 16:10:16
Postat av: Jakob

Tack! Det låter mycket bra. Och vi ses som sagt i replokalen, Ers hemlighet.

2006-02-20 @ 08:13:39
Postat av: Johan

Snart spelkväll igen?!

2006-02-20 @ 11:21:58
URL: http://www.gender.se

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback