Dagens ord: "flummig"

Jag var en drömmare som barn, och gick ständigt omkring och dagdrömde, levde delvis i den världen, och blev därför regelbundetretad i skolan, även av mina vänner. De kallade mig då "flummig", jag tror inte att någon av dem egentligen förstod att det betyder pårökt. Detta var på mellanstadiet och ingen av oss hade ju koll på droger. Men att "flummig" innebär något dåligt och förkastligt, det blev jag smärtsamt medveten om.
I sjuan hittade jag ett klistermärke på mitt skåp med texten "Flummare blir dummare" och det var inte förrän flera år senare som jag förstod att denna slogan var nån sorts drogpolitiskt statement egentligen, och då kunde jag förstås skratta åt det. Den enda drog jag tog var hiphopmusik. Men jag blev förstås mycket ledsen och sårad. Det fanns en annan kille i klassen, låt oss kalla honom Rickard, som numera är VVS-tekniker tror jag. Han var värre drömmare än jag och kallades "Flum". Jag kommer ihåg när han var nyinflyttad (jag var också nyinflyttad - i fem år!) och någon frågade var han kom ifrån och han svarade "Svanesund", glad på rösten, men repliken blev: "E dom cepea där eller?". Då såg han inte glad ut.
Rktet gjorde att folk trodde att jag också var dum i huvudet, för jag minns att när jag satte mig ner och pratade med folk jag inte kände kunde de bli glatt överraskade och säga saker i stil med: "Men du är ju riktigt smart liksom, jag som trodde att du var flummig". "Vem har sagt det?" "Ah du vet, jag har hört det bara".
I flera år efter att jag slutade högstadiet kunde jag inte höra ordet "flummig" utan att bli helt kallsvettig och gråtfärdig. Det var en rent pavlovsk reaktion och hade inget att göra med hur eller om vem ordet användes. Och på gymnsiet, när jag kände av att det låg förakt och utfrysning i luften, brukade jag ursäkta mig, gå in på skolans toalett, dricka en plastmugg med vatten och titta mig i spegeln och säga till mig själv: "Du är OK, du är normal. Du är OK,du är normal." Länge efteråt led jag av detta och spelade normal.

Kommentarer:
Postat av: Hanna

Roligt att din blogg blivit mer personlig.

2005-09-01 @ 18:49:27
Postat av: Anonym

tycker jag med...

Postat av: Jakob

Tack Hanna och imsevimsemangel. Jag gör mitt bästa för att smyga in såna här inlägg bland de andra så att de inte riktigt märks - men nog är mina attacker mot västerlandet och dess litteratur personliga, de också, fast på ett annat sätt kanske. Don Jacobo som förläst sig på romantisk poesi och slåss mot språkmaterialistiska väderkvarnar.

2005-09-07 @ 12:10:42
URL: http://www.ryskahuset.tk
Postat av: Nån

jättebra skrivet! jag känner igen mig lite...

2007-03-10 @ 15:37:28

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback