Majorna-gänget och lyckan i att allt för en gångs skull går som det ska

Releasefesten blev väldigt lyckad. Men det var nära att det gick åt helvete redan innan det ens börjat. Medan vi höll på att göra i ordning bokhandeln inför uppläsningarna, flytta borden och ställa fram de tjeckiska ölflaskorna, cidern och tilltugget, kom det in några unga killar som började ta för sig av cider, nötter och liknande (dock inte av ölen). Vi sa vänligt till dem att vi inte hade öppnat än och att de fick vänta till sju, då gick de ut på gatan igen och ställde sig och väntade.
Då kom Jan Magnusson fram till mig och berättade att det här var det ökända Majorna-gänget, och att han hade anmält en av dem för misshandel. Lätt kallsvettig funderade jag ett par ögonblick, och sen gick jag in bakom draperiet och ringde 112. Det kändes i och för sig för jävligt, men som Paul Soares sa så handlade det bara om att skicka Leviathan på Leviathan, och ungefär så tänkte jag själv. Bekämpa eld med eld.
Det tog en jäkla stund för polisen att dyka upp. Detta var ungefär samtidigt som Birgitta Stenberg gjorde entré med den självklara pondus och star quality hon har, och plötsligt kände jag mig förflyttad till källarklubben Tunneln i Stockholm där hon och de andra i Metamorfoskretsen höll till på 50-talet, och där polisen ibland gjorde razzior i jakt på narkotikahandlare. Jag och några till ställde oss under tiden och stirrade ut gänget, som efter en stunds gratisätande smet iväg ut och nerför Andra Långgatan. Så när polisen kom fanns det inga ligister att puckla på. Och tur var väl det, kanske.

Det hela inleddes med att jag läste upp några dikter av Paul Andersson, interfolierat med att jag berättade kort om hans liv. Sen presenterade jag GENDER, som körde en helt fantastisk, halvt improviserad, show där både Johan och Jesper omväxlande spelade synt och sjöng i stämmor. Jag har faktiskt aldrig sett dem i bättre form, och när de kom av sig eller sjöng fel ökade det bara på charmen i deras uppträdande. Dessa syntpopens underbarn kan helt enkelt inte göra fel just nu.
Jan Magnusson för sin del höll ett mycket intressant föredrag om berättarpositionen i Birgitta Stenbergs självbiografiska romaner. Det blev riktigt kul när han sa att Birgitta som författare inte var identisk med Birgitta som romangestalt, varpå den verkliga Birgitta Stenberg replikerade "Jo!" från sin plats i ett hörn av lokalen, och Jan Magnusson insisterade "Nej, Birgitta! Man måste faktiskt skilja författaren från hennes romangestalter." Det var ett föredrag som präglades av både djup och elegans.
Avslutningsvis tog Paul Soares över micken och gjorde en mycket fin uppläsning av sina Nu songes, en blandning mellan poesi och rockmusik som skrivits av honom själv och sedan tonsatts av Prinzessin Primitif. Han berättade väldigt engagerat och inspirerat (och inspirerande) om tillkomsten av dikterna, och så spelade han upp låtarna som blivit resultatet.

Nu har jag arbetat färdigt med Ryska huset för den här gången. Klistrat alla omslag och skrivit alla prenumeranters namn på alla kuvert. Gett mig ut i den pinande höstvinden för att posta tidskriften till 55 prenumeranter. På väg med cykeln, vinglande i vinden mellan Centralstationen och Ullevi, visualiserade jag Seychellernas vita stränder, den eviga ljumma havsbrisen, en liten bungalow vid havet med en aldrig sviktande bredbandsuppkoppling. Kanske kommer jag att posta tidskriften därifrån om ett par år? 
"Säg mig vilken tid jag måste bäras ombord."

Kommentarer:
Postat av: Björnen

Jamen jäklar vad jag velat vara där! Låter som en hellyckad kväll. Jakob, du är en hjälte!

2005-11-10 @ 12:43:36
Postat av: Jakob

Tack Björnen! Ja, det kändes onekligen som ett klart lyckat arrangemang. Men det kommer fler releasefester, jag har redan börjat fundera över nummer sex, ser fram mot bidrag (både ekonomiska från Kulturrådet och journalistiska från redaktionsrådet). Även du, min käre björn...

Postat av: Elias

Ja! Det lät ju alldeles för spännande för att ha missat. Jag beklagar att jag inte kunde vara där. Sen har jag latat mig lite för mycket på senaste tiden men nu är bredbandet tillbaka igen (saknat sedan Juni!), och ny dator med gamla texter och jag kan omöjligt missa att medverka i nästa nummer av huset.

2005-11-10 @ 21:26:39
URL: http://hypnotics.blogspot.com
Postat av: Jakob

Aha, Elias! Ja, jag märkte på din blogg att du var borta från Internet länge. Se upp med att leva för länge i den Verkliga Världen... :)
Du ska absolut medverka i nästa nummer, menar jag bestimmt! Apropå huset, vet du hur det är med Stora Södergatan 29 i nuläget?

2005-11-10 @ 21:54:42
URL: http://www.ryskahuset.tk
Postat av: Anders

Majorna-gänget? Det låter som vargkusinerna i Bamse ju, de gör ju också såna där småtöntiga saker som att dricka upp all saft på någons kalas och sedan smita!

2005-11-11 @ 11:39:26
URL: http://hannajudit.blogg.se
Postat av: Björnen

Anders: Den var faktiskt bra! Väldigt kul! :-)

2005-11-11 @ 15:24:43
Postat av: Johan

Vadå kom av sig eller sjöng fel? Jakob, det där var inövade trick! ;)

2005-11-11 @ 17:04:35
URL: http://www.gender.se
Postat av: Jakob

He he, ja precis som vargkusinerna, de hade lite samma luriga blick också, typ som att "nu gör vi något riktigt busigt".

2005-11-11 @ 18:17:31
URL: http://www.ryskahuset.tk
Postat av: Björnen Pablo

Det är som serietidningarna får liv. I somras var det ett rån av värdetransport där sedlarna flög runt i vinden på brottsplatsen efteråt. Precis som om Björnligan varit framme...

2005-11-11 @ 22:01:20
Postat av: Anders

Fast det är ju också möjligt att den där exeget klätt ut sig till björnbuse?

2005-11-12 @ 17:53:30
URL: http://hannajudit.blogg.se
Postat av: Jakob

Ja, Exeget är troligen yrkesförbrytare!

2005-11-13 @ 01:24:14
URL: http://www.ryskahuset.tk
Postat av: Tomas

Hej Jakob! Låter som en jäkligt bra kväll, synd man inte bor närmare Göteborg! Vi har ju bestämt oss för att lägga ner Tidskriften Serum men jag börjar redan sakna releasefesterna och uppläsningarna... Kul att ni kämpar vidare!

2005-11-14 @ 12:15:52
URL: http://giftsallad.blogspot.com/
Postat av: Jakob

Tomas!
Nej, lägg inte ner Serum! Det är ju för sjutton gubbar en av Sveriges bästa kulturtidskrifter!

2005-11-14 @ 13:37:30
URL: http://www.ryskahuset.tk
Postat av: Tomas

Too late! Men tack för dina ord! Vi bestämde oss för ett par månader sedan, sista numret blir en trippel och kommer i början av -06. Dels är redaktionen mer utspridd nu (jag - på landet mitt i Skåne, Jonas - Malmö, Lars - Kanarieöarna), dels verkar vi inte riktigt ha tid längre, jag tänkte satsa lite mer på mitt egna skrivande bland annat. Kanske starta förlag? Och framför allt känns det som att vi gjort vad vi kom för att göra! Nu kan nån annan få våra 25 000 från Statens kulturråd ;-) Är det ok om man skickar nåt bidrag till Ryska huset förresten?

2005-11-14 @ 18:30:20
URL: http://giftsallad.blogspot.com/
Postat av: Jakob

OK, om Lars Palm flyttat till Kanarieöarna så kan jag fatta att det är svårt att komma på redaktionsmöten och sånt... vi skriver R.I.P. över Serums namn från nästa år då.
Ändå imponerande att ge ut en undergroundtidskrift i så många år som ni gjort. Vi tar över stafettpinnen med respekt, och springer vidare.
Och ett bra sätt att lämna över den där pinnen är ju att du skickar texter till vårt nästa nummer, Tomas! (och överlåt gärna kulturstödet till oss... :))

2005-11-15 @ 12:17:08
URL: http://www.ryskahuset.tk
Postat av: Lars Palm

jo, det har han. han trottnade helt enkelt pa alla de klimat som rader i svea rike. inklusive bristen pa litterar utblick som verkar harja epidemiskt (fagelinfluensa, tag lardom) hos sa gott som alla under pensionsaldern. men mest var det en tyrotthet pa vinterdepressioner. Nar du tar over stafettpinnen, tank da storre.
fidens

2005-11-16 @ 00:17:52
URL: http://mischievoice.blogspot.com
Postat av: Anonym

jo, det har han. han trottnade helt enkelt pa alla de klimat som rader i svea rike. inklusive bristen pa litterar utblick som verkar harja epidemiskt (fagelinfluensa, tag lardom) hos sa gott som alla under pensionsaldern. men mest var det en trotthet pa vinterdepressioner. nar du tar over stafettpinnen, tank da storre.
fridens

2005-11-16 @ 00:19:21
Postat av: Anders

"Serum, säljer vi serum?"

2005-11-16 @ 11:53:54
URL: http://hannajudit.blogg.se
Postat av: Jakob

Lars Palm: Bristen på litterär utblick härjar nog epidemiskt över hela den kända världen, är jag rädd. Att tänka stort är bra, men att tänka fritt är ännu bättre! Kanarieöarna låter faktiskt mycket bra. En dag, jag siktar på det i alla fall, ska jag själv sitta under en palm (dock inte under herr Palm) och skriva poesi på heltid...

2005-11-16 @ 13:16:47
URL: http://www.ryskahuset.tk
Postat av: lars Palm

Jo, men den blir direkt stotande i sma sprakomraden, i synnerhet om de dessutom ar litterart smalspariga.
Var ar motsattninen mellan att tanka stort & att tanka fritt?
Palmer ar forvisso fina trad, det ar mig en ara att vara slakt med dem, men de skyddar inte sa bra mot varken sol eller regn, sa jag rekommenderar en keps att ha under palmen

2005-11-16 @ 21:25:36
URL: http://mischievoice.blogspot.com
Postat av: Jakob

Att tänka fritt, för mig: Fantasin och den visionära förmågan är verktyg som kan tas i bruk av den som vill nå kännedom om sig själv och världen. Poesin är ytterst lämpad som form för detta, då den visar på något annat än de rådande sanningar och fördomar som vi uppfattar som normerande för samhället vi lever i. En poet som söker sin egen poetiska frihet kan finna den integritet som krävs för att förstå sin egen existens och världens, bortom illusionerna och bekvämligheten som ständigt fördunklar våra sinnen. I den eskapism som konsten (för mig framför allt poesin, och även popmusiken) erbjuder när den är som bäst, finns fröet till en djupare förståelse än vad som annars är möjligt.

Motsättningen mellan detta och att tänka stort är att det senare bygger på att man tror sig veta vad andra människor gillar och behöver, och anpassar sin vision till detta. Inget fel i det i sig, men det är inte min grej. De författare och artister jag uppskattar genom historien och i dag har haft väldigt egensinniga projekt som ofta gått på tvärs mot deras samtid - och just därför har deras verk kommit att bestå.

2005-11-17 @ 08:47:02
URL: http://www.ryskahuset.tk
Postat av: Lars Palm

Lat mig blott saga att vi har vasensskilda uppfattningar om att tanka stort. For mig handlar det helt enkelt om att se lite langre an till sin egen nastipp.

Schysst for ovrigt att vara lankad med en geografisk spraklek. Man tackar

Nu drar jag mitill sist tillbaka fran den svenska litteraturdebatten

ha det skoj

2005-11-17 @ 13:57:53
URL: http://mischievoice.blogspot.com
Postat av: Jakob

För mig handlar det om att inte bli förminskad av andra poeter och förståsigpåare för att man har olika estetik. Det kan ibland vara kämpigt, men jag gör så gott jag kan bland dessa monomana figurer.
Tack för din insats och ha det så trevligt.

2005-11-17 @ 14:22:36
URL: http://www.ryskahuset.tk
Postat av: Jakob

Hm, med "monomana figurer" menar jag alltså inte Lars Palm.

2005-11-17 @ 14:24:27
Postat av: Jakob

I så fall behöver du inte uppmana mig att tänka större, det gör jag redan. Och jag försöker för min del så gott det går att hålla mig borta från det svenska kulturlivet. Jag vill inte vara en del av det, jag vill helst skvalpa lite i utkanten som jag gör nu och hoppas på att människor upptäcker Ryska huset och mina övriga skriverier.

2005-11-17 @ 14:29:35
URL: http://childejakob.blogg.se
Postat av: Henrik Perälä

Hej där...
Intressant arrangemang. Kulturberikning på hög nivå. :)

Måste fråga en sak. I en sökning på Google verkar det som att du länkat till mig på något sätt. Dock hittar jag inte åter denna nu.
Stämmer det att du gjort det? Och hur kommer det sig i så fall?

2005-11-21 @ 01:39:22
URL: http://henrikperala.blogspot.com
Postat av: Jakob

På A svarar jag "ja", på B svarar jag "vet inte". Nä, men jag tyckte att din blogg var intressant och rolig. Och nu när jag tittar på den igen så stärker bilden av Eric Fylkeson loungande i en soffa denna min uppfattning.

2005-11-21 @ 23:55:55

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback