Vad vita människor tycker

Det har på kultursidorna, framför allt usla sådana som t ex Expressens, blivit mer och mer populärt med svepande generaliseringar av ibland gigantiska grupper i samhället. Som det här med "medelklassen", som är ett invektiv man drämmer i huvudet på allsköns politiker, konstnärer, till och med näringslivsdirektörer. Kallar man någon medelklass förstår man att denne sagt något förgripligt, ofta oklart på vilket sätt - det har inte skribenten hunnit, orkat eller kunnat formulera. Men lite så här: De gillar dekorativ konst, slow food, har välvilligt liberala politiska idéer, reser till Italien på semestern, ystar kanske sin egen ost osv. Detta är förstås dumt och dåligt enligt de ambitiösa skribenterna. Men låter det inte misstänkt likt - överklassen? 

Begreppet överklass har de senaste åren fått stryka på foten och det framstår nästan som om både överklassen och underklassen helt försvunnit i det moderata arbetarpartiets Sverige. Men ta inte miste - nog lever de kvar i högönsklig välmåga respektive oönskad misär. Medelklassen är väl rätt svår att definiera och kan bestå av allt mellan låt oss säga personalchefer på Volvo och politiska tjänstemän, tidningsredigerare eller IT-tekniker. Svårt att säga vad de har gemensamt i åsikter och smak. Men ändå betraktas medelklassen rutinmässigt som någon sorts elit.

Arbetarklassen har det väl rätt väl förspänt i jämförelse. En klasskamrat från högstadiet gick Fyraårig Teknisk linje på gymnasiet (samtidigt som jag själv gick Humanistisk linje), och efteråt fick han jobb direkt på Saab, och 26000 i månadslön. Mitt under brinnande ekonomisk kris. Själv började jag läsa på universitetet och nu har jag fem års studieskulder och 18500 i månadslön. Senaste kvalificerade "jobbet" jag sökte var som frilans på en kultursida för ett par månader sedan. Trots att jag har journalistutbildning, fil mag i litteraturvetenskap och tio års erfarenhet av tidskriftsarbete, fick jag inte ens ett mail tillbaka. Tillhör jag då någon sorts elit? Knappast. Hade jag varit listigare när jag var 16 skulle jag ha satsat på fyraårig Teknisk för att glida in i arbetarklassen, eller Samhäll med internationell inriktning på Samskolan för att glida in i överklassen.

Jag tänker på detta när jag läser om en amerikan vars blogg heter Stuff white people like - nu är det alltså jordens befolkning med s k vit hudfärg som man generaliserar kring! Vi har redan importerat det sjukt rasistiska (åt båda håll) begreppet "White trash", så därifrån är kanske inte steget långt till att också här i Sverige börja tala om smak och åsikter bland "vita" svenskar i stället för medelklassen. Bara ännu en liten glidning, ännu en liten eftergift åt förenklandet och fördummandet av det offentliga samtalet. 

I dag gör jag för övrigt min sista dag på skolbiblioteket och går därmed från arbetarklass till underklass, åtminstone i ekonomiskt hänseende. Å andra sidan åker jag snart till San Fransisco och intervjuar Obama-anhängare och bokhandelsbiträden - jävligt medelklass! Eller är det överklass? Vit är jag åtminstone, i alla händelser. Och har ett svenskt namn, annars hade jag ju varit fullständigt körd på arbetsmarknaden. Men det är en helt annan och ännu sjukare historia.

Kommentarer:
Postat av: Andreas Björsten

Glöm inte "ålder" Jakob. Det är ju ytterligare en viktig faktor när man vill dela in folk i olika kategorier, inte minst i Sverige.


Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback