Angående forskning - av Elias Westerberg


Angående forskning

Citroner, äpplen och passionsfrukt. Den bittra eftersmaken trängs undan av en iskall syrlighet. Jag är en vetenskapsman som intar ett fructogent mellanmål vid mitt skrivbord.
Min forskning är mycket viktig; mina metoder oantastliga, mina experiment tillförlitliga och mina resultat revolutionerande. Det finns mycket inom mitt forskningsområde som jag inte förstår men som jag ändå är villig att acceptera.
Min största förtjänst är att jag kan godta det som andra måste avfärda. Med rationellt tänkande, och närmast
oöverträffat mod inför det okända kan jag överbrygga de gigantiska klyftor av okunskap som ligger mellan vårt medvetande och sanningen! (En droppe äppelsaft faller från kinden.)
Mitt forskningsområde är av abstrakt karaktär och i sin komplexitetsnivå av den grad att jag med er inte kan tala direkt om det - bara kring det. Men låt mig ändå få försöka illustrera med ett enkelt exempel.

/Elias Westerberg

Kommentarer:
Postat av: Jakob

Här kommer äntligen första gäst-texten, skriven av Elias Westerberg som också har medverkat i flera nummer av tidskriften Ryska huset.
Apropå huset så kom det en kommentar till ett helt annat och mycket äldre inlägg här på bloggen, som jag tar mig friheten att klistra in här nedan. Följetongen om den galne Tom Kronsjö fortsätter även efter hans död.

2007-08-28 @ 09:17:06
Postat av: Jonas Persson

Hej,
Hör och häpna! Jag har köpt Toms hus på Lidingö!! Det var inte helt i ordning om man säger så. Vi har hållit på i ett halvår med att försöka få skutan tät mm.
Jag kan bidra med lite historier till en eventuell bok om så skulle önskas för mannen var "ö"känd av sina grannar. Finns intresse så skriver jag gärna några rader om det men just nu har jag inte tid.
Är det någon som händelsevis har ett kort på Tom? Det skulle vara trevligt att ha ett sådant som minne av förre ägaren till vårt "hus".
Mvh
Jonas

2007-08-28 @ 09:18:53
Postat av: Anders

Det satt ett kort i gången in till RH. Inglasade tavlor med information om Kronsjös bussresor till Skåne och Baltikum (?). "On the way to Ale Stenar we make a short stop in Ystad, known for it's high income taxes", eller något sådant.

2007-08-28 @ 10:10:57
Postat av: Jakob

Ha ha! Ja, Tom hade nog bott i Ystad och fått betala en massa restskatt eller så.
Vid Ale Stenar var det väl också så att expeditionen skulle mäta den kosmiska strålningen som samlades i stensättningen.
Han planerade ju också bussresor till England, där deltagarna skulle bygga ett flygplan att flyga hem i. Vad jag vet blev det aldrig något av de här expeditionerna, men det är kul att föreställa sig hur förvirrade de skulle ha blivit med Tom Kronsjö som expeditionsledare.

2007-08-28 @ 10:17:36
Postat av: Anders

Jag har sparat det där skumma utskicket om planet vi skulle bygga och flyga till England i!

2007-08-28 @ 10:35:03
Postat av: Hanna

Hej Jakob! Uppsala stadsbibliotek har tecknat en prenumeration på RH men nummmer saknas. Det är väl trist? Klassifikation Bd. Kommer det något?

Postat av: Anders

The proposed vacation expedition
Our hypothesis is that once there existed on earth a highly advanced civilisation that was ended by a huge atomic war
Dr Adnan Chaabi

2007-08-28 @ 14:11:43
Postat av: Johan

The Return Of Jakob... det är stort.

2007-08-28 @ 15:52:34
URL: http://www.gender.se
Postat av: Anders

Vi vet inte än om det är en återkomst. Hans närvaro är lika pålitlig som Gais allsvenska status.

2007-08-28 @ 16:49:20
Postat av: Jakob

Jag är alltid närvarande, åtminstone hos mig själv.

2007-08-29 @ 12:03:36
Postat av: Jakob

Hanna: Hälsa Uppsala Stadsbibliotek att numret är gravt försenat men kommer, de har alltså inte missat något. Inför bokmässan och sökandet av kulturstöd måste det ju finnas ett nytt nummer. Bra att biblioteken håller ut i väntan på nästa RH!

2007-08-29 @ 12:05:36
Postat av: Elias

Det slog mig först nu att, är det inte rent av denne Tom Kronsjö texten handlar om :)

2007-08-29 @ 12:32:40
URL: http://hypnotics.blogspot.com
Postat av: Hanna

Jag vet inte om de håller ut. Jag såg bara att katalogposten är inlagd men nummer saknas alltså. Jaja.

2007-08-29 @ 13:48:22
Postat av: Anders

Det låter som att de aldrig fått något nummer?

2007-08-29 @ 13:58:24
Postat av: A.

Förvisso. Hoppas vi får tag i dig i helgen. Kanske vill du gå med på fotboll på söndag?
*peng..hosthost*

2007-08-29 @ 18:42:49
Postat av: Johan

Inte illa menat, Jakob, men du har varit svår att nå de senaste månaderna. Nu samlar vi krafter inför spelsäsongen av Mutant!

Postat av: Jakob

Johan: Ja, nu ska hösten betvingas med hjälp av eskapism! Planer i helgen? Vi hörs under dagen!

2007-08-31 @ 10:39:32
Postat av: Gustaf

Störtskön text av Elias! Hade det inte varit slängigare skrivet kunde det ha varit en text av bröderna Strugatskij. Rekommenderas. En av deras böcker står som förlaga till Tarkovskijs Stalker. Boken är bättre, minns bara inte vad den heter. Picknick nånting. Tarkovskij var för övrigt för pretentiös. Fast Solaris var bra.
Tom Kronsjö var en härlig rackare. Alla män, sa han, borde skaffa sig skägg så kan de dra sig i det och oja sig när kvinnor pratar. Håret skulle också vara långt för att fånga in kosmisk strålning.

2007-08-31 @ 17:57:20
URL: http://gredemo.wordpress.com
Postat av: Elin Josefin

Jag haller med Gustaf: jatterolig text! Kafka-inspirerad, kanns det som, vilket alltid ar valkommet hos Elin. Du ar sa bra kare kusin! Yopschosh: Gode broder det ar skont att hora att du ar narvarande i dig sjalv!

2007-09-02 @ 18:37:34
Postat av: Johan

Getmogen?

2007-09-03 @ 14:34:51
URL: http://www.mutant.nu
Postat av: Anders

Jag tyckte det blev för lite tid att ses på igår och jag var irriterad och frusen efter den pinsamma insatsen på Ullevi. Det var den sämsta match jag någonsin sett, alla kategorier, och visade upp en trupp tunnare än laxskivorna i Östermalmshallen.

2007-09-03 @ 19:04:27

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback