Ett möte med djävulen

En av de vackra höstdagarna i Köpenhamn mötte jag djävulen i hörnet av Frederiksberggade och Kattesundet. Glad och rörd av att se en landsman och gammal bekant skyndade jag fram till honom och tryckte hans hand. Djävulen tycktes å sin sida angenämt berörd av att träffa mig.

- Hur mår du, min gosse? frågade han.
– Tack bra. Hur mår farbror själv?
– Utmärkt, utmärkt! Har aldrig mått så bra som nu! Men det var väl en liten överraskning för dig att träffa mig här i Köpenhamn?
– Bäste farbror, svarade jag, livet bjuder på många överraskningar, det vet jag på förhand, och därför blir jag sällan överraskad. Och då man av ett eller annat skäl inte längre trivs riktigt i Sverige, ligger det ju närmast till hands att fara till Köpenhamn.
- Det är inte därför, svarade djävulen med ett litet ilsket morrande. Jag trivs mycket bra i Sverige. Men jag är här i affärer.
Mitt i virrvarret av cyklister och bilar stannade Fan och brast i gapskratt.:
- Är du tokig, pojke, sa han. Tror du att jag har rest till Köpenhamn därför att jag har blivit avvisad av Migrationsverket? Nej, jag har alltid mina trogna där hemma. Folkpartiet hade en liten avskedsfest för mig i smårummen på Prinsen innan jag reste. Vi skulle ha haft det riktigt gemytligt om de bara hade kunnat hålla sams med varandra. Men Lars Leijonborg kunde förstås inte låta bli att komma dragandes med sin gamla käpphäst om samarbete med Sverigedemokraterna – och då blev Westerberg så arg att han kastade av sig överrocken och ville flyga på Leijonborg! Jag hade inte lite besvär med att avstyra det pinsamma uppträdet. Det var en i stort sett ganska lyckad tillställning, men ändå kan jag inte neka till att det låg en viss vemodig stämning över det hela. Det var inte som i gamla dagar. Fascisterna i Sverige har vansläktats; det är en urvattnad ras. Somliga argumenterar som det faller dem in, och det är ändå de bästa; men de allra flesta argumenterar så, som de tror att väljarna vill ha det. De är sannerligen inte bättre än nyliberala tidningsredaktörer. Men jag är törstig och trött, och här har vi ju Teufel – kom så går vi in och får oss en latte inferno.

Vi slog oss ner i ett hörn av Teufels röda kafé. Kyparen hälsade på djävulen vördnadsfullt intimt som på en gammal stamkund och serverade oss med konstförfaren hand varsin latte inferno.
– Jag vet inte vad det är i den här lokalen, sa djävulen, som påminner mig om gamla Tegnérs i Lund. Kanske är det helt enkelt de röda sammetssofforna. Danskarna är ju mycket mer konservativa än svenskarna – det märks på allt, också på deras kaféer.

Men för att återkomma till fascisterna – hemma i Sverige gömmer de sig numera bakom en dimma av skendemokratiska och liberala floskler. Än så länge. Men i Danmark finns det verkliga fascister, och här sitter de i högsätet, som sig bör, med möjlighet att påverka regeringspolitiken. Vi kan bara hoppas på att samma goda utveckling når vårt land så småningom, det är kanske bara en fråga om tid. Fyra år till, så…

- Ja, svarade jag, här har farbror tydligen stora intressen att bevaka.
– Ja, adjö med dig nu, sa djävulen. Jag ska till en konferens med några riksdagsmän. Auf Wiedersehen!


(Fritt efter Hjalmar Söderbergs "Hjärtats oro")


Kommentarer:
Postat av: Alex your highness

Hahaha! Du är bäst bror!
Party på lördag också, skräcken kommer att flöda!

2006-10-25 @ 17:09:18
Postat av: elias

Folkpartiet är för väljare som har lite för många akademiska poäng för att rösta på Sverigedemokraterna. Att de är två olika partier beror mest på att det finns en skillnad mellan tätort och landsbyggd. Folkpartiet ÄR Sverigedemokraterna i Lund City med allt var det nu innebär att förkasta extremgrupper i miljöer med god akademisk tradition. "Herregud, vi kan ju inte rösta på ett rasistiskt parti!" Ja men varsågoda och ta en valsedel för Folkpartiet. Man ska nog inte låta sig luras för mycket i den synbara skillnaden mellan Lund och Landskrona.

Postat av: Gustaf

Lyssnar nu på Apocalyptica, en tysk hårdrocksgrupp som spelar heavy metalcovers på cello och det är så jädra bra. Läste dina dikter och jag som egentligen hatar dikter, förståelseinkompetens från min sida kanske, gillar det skarpt. Men att racka ner på folkpartiet tycker jag är skit. Om inte annat så är det dem som har skapat mest debatt i landet. De vågar provocera och röra om. Sedan att jag inte håller med dem alltid har inte med saken att göra. I alla fall vågar de bryta mot pk-folkets dominans. Viva leijonet!

2006-11-02 @ 11:15:21
URL: http://gredemo.blogspot.com
Postat av: Johan

Kompis, jag håller med Gustaf (vad annars?). Jag tycker att det är lite väl häftigt att klassa FP som fascister... Många försöker nå dig, Jakob, och du MÅSTE vara anträffbar via telefon under dagtid! Skärpning nu!

2006-11-02 @ 14:07:58
URL: http://www.myspace.com/nursesweden
Postat av: Johan

Bra text för övrigt!

2006-11-02 @ 14:08:22
Postat av: Christina Bergil, moster

För att fördriva djävlar behövs en vacker skapelsemyt. Här kommer en, formulerad av din systerson Julius i svampskogarna på Orust på allhelgonadagen. Han skulle berätta vem som var viktigast:
"Först kommer Gud och sen pappa och sen mamma och sen pappa igen och på femte plats kommer jag. För först gjorde Gud hela mig. Sedan kom jag in i pappa och sen kom jag genom ett rör till mammas mage. Där var det en massa djur som tävlade och när en av dem kom fram till ägget så föddes jag. Och sedan tog pappa och mamma hand om mig."
Uppbyggs och betages!

2006-11-06 @ 20:04:58
Postat av: Alex your highness

hahaha fan vad värt!

2006-11-06 @ 22:59:31
Postat av: modern

Jakob, minns du din egen skapelsemyt, formulerad i fyraårsåldern när någon frågade "och var är du född då,lille vän?" Du hävdade bestämt att du inte var född över huvud taget, du bildades ur en klippa på Åland. Sedan flög du upp därifrån och gav dig ut att leta efter någonstans att bo. Så småningom hittade du dina föräldrar, där du slog dig ner.
För övrigt anser jag att folkpartiet är de värsta moralisterna i modern svensk politik om man räknar bort extrempartierna. Jan Björklund som skolminister, hu! Som på fullt allvar hävdar att svenska skolor är värst vandaliserade i hela världen, och att vi har de största problemen - i världen!-med ordning och reda i skolan.... Känn på den! Hur ser det ut Paris ghettoförorter, slumskolor i brittiska industriregionen, amerikanska skolor där man har metalldetektorer för att hindra elever att ta in vapen på skolorna, skolorna i Rio de Janeiros favelas där merparten av tonåringarna är kriminella? etceterna etcetera. Någon borde ta ut minister Björkund på en liten bildningsresa för att få perspektiv.

2006-11-07 @ 12:58:34
Postat av: Jakob

He he, Julius är ett litet geni! Och jag vidhåller fortfarande att jag är bildad ur en klippa, jag ska nog lägga mig till med "The Rock" som nytt alias.
Jan Björklund är en av de mer korkade figurerna i den nya regeringen, även om det är stenhård konkurrens i den här dödskallegänget. Nyamko Sabuni är t ex inte heller den skarpaste kniven i lådan. Synd att vi inte har kongressval om två år så vi kunde göra dem maktlösa i halvtid, som i landet i deras våta drömmar...

2006-11-10 @ 15:17:21
Postat av: Johan

Moralister eller inte, men jag tycker det är bra att Björklund har visioner... Det kan vara bra att slå på stortrumman i tid INNAN vi är paritet med t.ex. franska förorter. Vi har en hel del problem i våra skolor redan, mycket mer än vad vi själva anar.

2006-11-15 @ 23:18:23
URL: http://www.gender.se
Postat av: Johan

Från det ena till det andra:

GENDER har nu en fantastisk, professionell musikvideo klar att beskåda, än så länge i länkformat på vår hemsida. The Stranger är inspirerad av fransmannen Magrit... behöver jag säga mer?!

2006-11-15 @ 23:20:30

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback