Mitt CV inför 30-årsdagen

Jag sitter framför datorn, den enda fasta punkten i ett hem som långsamt faller sönder (bara bokstavligt talat förstås: mögel i duschen, stolar som går i bitar, räkningar som hopar sig, skivsamlingar som sakta urholkas...). Tänker på romanen som jag håller på och skriver, som jag föga metodiskt har filat på, lagt till och dragit ifrån, förkastat och imponerats av under nästan två år. Just nu går den under arbetsnamnet "Desperat"; jag tror det är en passande titel.

Jag håller på och skriver mitt CV, men det går inte så bra, kör fast där också. Nu ska vi se här:
På min 30-årsdag kommer jag att kunna visa upp:

10 diktsamlingar (bara en av dem, "Hur högt", har hittills blivit publicerad, det var år 2000 på Serum förlag) varav den senaste, "Allt står på spel", förstås är den jag själv gillar bäst;
en journalistutbildning vid Göteborgs universitet och en fil mag i litteraturvetenskap vid Lunds universitet plus en fjärdedels bibliotekarieutbildning vid Borås Högskola;
fem nummer av min kulturomstörtande tidskrift Ryska huset, utgiven sedan våren 2003;
en knappt inledd bana som skribent för Göteborgs Fria Tidning.

Det är alltså sammanfattningen av mitt yrkesliv hittills, kanske inte ägnad att imponera på några arbetsgivare in spe, men för min del har det varit några väldigt spännande och intressanta år. Det har mest handlat om förberedelser hittills, nu är det dags att omsätta alla dessa grejer i praktiken, vända upp och ner på allt. Jag kan inte bärga mig!


Kommentarer:
Postat av: Anders

Jag tror du ordnar allt, Jakob.

Mitt CV, för övrigt, får plats i en tändsticksask. En platt variant, som man får på krogen, inte en solstickan.

2006-01-17 @ 15:30:24
Postat av: elias

Potential! Jag skrattar åt mycket som andra redan gjort därför att jag vet att det är inte ens i närheten av vad vi kommer att uträtta. Jag har en mycket stark (närmast religiös) tilltro till det nya. Det vore fel att kalla det förhoppningar, eller förväntningar, det är en mer av en fast övertygelse. Således känner jag ingen osäkerhet inför vad som väntar. Vår potential kan inte mätas med sådana löjliga instrument som CVn och betyg.

Postat av: Elin

Don't forget: SOLIDARITETSARBETARE. Hur högt smäller inte det?

2006-01-17 @ 23:42:13
Postat av: Elin Josefin

Ah, jag tycker att det nästan är oförskämt att misströsta över en CV som innehåller sådant som Ryska Huset-skapare och tre utbildningar på hög nivå. Skäms.

2006-01-18 @ 20:37:46
Postat av: Jakob

Elin Josefin: Ack nej, jag misströstar inte alls, verkligen inte! Jag är full av framtidshopp och tillförsikt. Allt är samtidigt helt fantastiskt och fullständigt åt helvete, som Håkan Sandell sa, ungefär, en gång i tiden.

2006-01-18 @ 23:08:12
Postat av: Jakob

Elin B: Det var så sant! Björkå sommaren 98 minns jag som ett oupphörligt packande av dammiga kläder (inte så bra för en dammallergiker, kanske). Och det blev en artikel om det jobbet också sen, i gamla ärevördiga Dackekuriren, #2/98 tror jag.
Ska vi snacka jobb så kan jag tillägga fantastiska kortanställningar som glasskioskbiträde, båtvarvshjälpreda, cirkelledare i spanska, telefonintervjuare och -försäljare (sämsta jobben), hotellstädare, husmålare, SVT-reporter (hoppsan!), informatör vid GU, handikappvårdare (eller okej: habiliteringsassistent)...

2006-01-18 @ 23:14:56
Postat av: Johan Sallén

Grattis på födelsedagen!

2006-01-19 @ 12:54:16
Postat av: ulrika

hej jakob,

har du någon mejladress? tänkte skicka in min text/texter till nästa nummer av ryska huset, alt. kan jag förstås skicka det till robban. vidarebefodrar isåfall din mejladressen till sara också.

ulrika

2006-01-19 @ 15:03:06
Postat av: Jakob

Hej Ulrika! Jo, du kan skicka till tidskriftens mailadress, [email protected]. Skicka gärna din adress så får du senaste numret av tidskriften i brevlådan också! Vi hörs alltså.

2006-01-19 @ 15:18:09
URL: http://www.ryskahuset.tk
Postat av: Elin Josefin

Jak: Grattis på födelsedagen! Jag är glad att du inte misströstar. Hurra hurra hurra

2006-01-19 @ 15:42:50
Postat av: Jakob

Elias: Potential finns definitivt, särskilt med så begåvade medarbetare! Jag gillar din lista med influenser på din blogg, den var riktigt inspirerande. Med din tillåtelse funderar jag på att agera härmapa och göra en likadan, fast jag vet inte om den kan bli riktigt lika strömlinjeformad som din, det blir nog mer lite plockande här och där. Intressant. Vi får se vad vi kan knåpa ihop.

2006-01-19 @ 16:17:59
Postat av: Jakob

Elin Josefin, Johan Sallén: Jag tackar och bockar (väluppfostrat)!

2006-01-19 @ 16:18:38
Postat av: Swondra

Jag och Lomas sällar oss till skaran av gratulanter och utbrister i sång till jubilarens ära! Fragment av skrålandet kan möjligen ha fastnat på ditt IQ-svar. Grattis och ha nu så roligt på din födelsedag!

2006-01-19 @ 20:11:57
Postat av: Martin

Ragulper, ragulper...

Pa dagen för one score and ten.

Betänk följande.

När jag fyllde trettio hade jag en halvfärdig forskarutbildning, en fru, en dotter, inget jobb.

Sen dess har det gatt utför: en avhandling, samma fru, tva döttrar, ett heltidsjobb, ingen tid. Tacka vet jag... etc.

2006-01-19 @ 21:57:35
Postat av: Johan

CV? Jag gillar inte det uttrycket. Hellre meritförteckning, då fattar man i alla fall. Och som Elin sade, du har ju sköna pluspoäng i social kompetens i och med assistentjobbet!

2006-01-20 @ 15:22:05
URL: http://www.gender.se
Postat av: Andreas Björsten

Hej Jakob! Ryska Huset nr 5 recenserades i Borås Tidning den 15/12 under rubriken "Läsvärt om Metamorfos". Bara så att du vet, ifall du inte visste.
Grattis på födelsedagen, fast den har väl varit redan.
mvh
Andreas

2006-01-21 @ 14:14:00
URL: http://andreasbjorsten.blogspot.com
Postat av: Jakob

Tack alla! Japp, nu har jag dragit på mig yllekoftan med armbågsskinnlappar och äntligen lärt mig uppskatta en god, rökig whiskey på kvällskvisten (och börjat använda uttryck som "kvällskvisten").
Den ytterst svala recensionen i Borås Tidning hade jag inte sett förut! Den är kort, så jag citerar den i sin helhet här:

Läsvärt om Metamorfos
Borås Tidning 2005-12-15
Del: BT

recension.
Det litterära 50-talet, för evigt insvept i Bo Setterlinds slängkappa? Eller en tid för den begynnande konkretismen? Inte ens litterära decennier kan vara entydiga, bara om de används som slagträn i senare tiders litteraturdebatter.

Som det står i en dikt av Gunnar E Gredell: Den nytryckta tidtabellen är kuriös. Detta i diktsamlingen Rasterrasser, utgiven på Metamorfos förlag. Det mytiska skimret kring denna litterära gruppering har inte precis avtagit - och tacka tusan (eller snarare poeterna) för det: Paul Andersson, Lasse Söderberg, Petter Bergman, Svante Foerster.
Tidskriften Ryska huset ägnar större delen av det nya numret åt just Metamorfos: Andreas Björsten på ett mer översiktligt sätt utifrån begreppet romantik, Jan Magnusson med en koppling till den sociala ingenjörskonsten och folkhemmet, redaktören Jakob Simonsson genom en intervju med Birgitta Stenberg - som också medverkar med dikter från 1958, tidigare opublicerade. Romantik? Nja. Läsvärt, hur som helst.
Lars-Inge Nilsson

Bildtext: Bildtext: Birgitta Stenberg

©Borås Tidning

2006-01-23 @ 00:17:56

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback