Se så vitt det är i världen

"Poesi handlar om att göra sig själv mindre och världen större" - Pentti Saarikoski

Världen växer och växer där utanför, det får den gärna göra.
Själv sörplar jag i mig yerba mate (får se upp så jag inte blir helt beroende av denna märkliga, uppiggande dryck) och skriver hemtenta i Vetenskapsteori. Jag drar ut på det, kanske för att det är så givande att läsa kurslitteraturen och så mycket som måste göras när jag är klar? Equilibrium i väntan på kaos.
"jag accepterar kaos..."
Det låter som en besvärjelse, inte som ett faktum.
Nåväl, disciplin har aldrig varit mitt gebit. Det är alldeles för soligt därute och jag har trots allt en ledig dag innan jag ska ta mig ut till sjukhuset för nattvak. Jag är uppvuxen helt i disciplinens och arbetsmoralens frånvaro, så långt från Luther man kan komma. Dags att hoppa på den skakiga buss 17 in till stan och snoka runt lite på bokrean. Undrar vad de har för lyrik? Jag har inte ens tittat på katalogerna. Filosofi? Jag vill minnas att Steve Sem-Sandbergs bok om Ulrike Meinhof är på rea, det känns som bra nattläsning.

Kommentarer:
Postat av: Johan

Hallå?! Hör av dig, pojkspoling! Och vad gäller vetenskapsteoeri har jag blivit allergisk mot vissa delar i denna genré: Thomas Kohn exempelvis.

Postat av: Anders

Du pratar om yerba mate hit och yerba mate dit! vad är det för något? jag måste också börja med det!

2006-02-24 @ 13:53:53
Postat av: Jakob

Yerba mate är mänsklighetens räddning, när denna mänsklighet är hungrig men inte orkar laga mat, eller när man är i behov av lite uppiggande medel som inte är farligt (eller det är det säkert i och för sig...).
Det är en sorts te, från en sydamerikansk buske. Användes av Che Guevara, det var f.ö. när jag läste den eminenta Che-biografin jag fick av dig som jag fick för mig att jag måste prova på det där med mate.
Che själv mådde prima om han fick sitta och sörpla mate dagarna i ända.

Johan: Thomas Kuhn ligger bakom väldigt mycket bullshit, det kan jag nog gissa och kanske hålla med om (jag har nog inte läst tillräckligt av den staren för att helt bilda mig en uppfattning), men idén med paradigmskifte tycker jag är mycket fin och användbar. Dock är ju uttrycket lite slitet, jag kommer ihåg att studenter på Idé- och Lärdomshistoria oupphörligt pratade om paradigm hit och paradigm dit, typ "nej, nu är vi nog inte i samma paradigm i den här diskussionen", och då blir det ju rätt urvattnat.

2006-02-24 @ 16:32:50
URL: http://www.ryskahuset.tk
Postat av: Anders

Någon borde stryka orden "kontext" och "paradigm" ur alla ord- och kurslistor!

2006-02-24 @ 17:19:14
Postat av: Johan

Vi fick läsa en mycket svårläst, nästintill obegriplig engelsk text om just paradigmskifte (vad annars när det handlar om Kohn?!

Och ja, jag har även läst idé- och lärdomshistoria. Lyckligtvis slapp jag denna gång att möta de för universitetet så vanligt förekommande intellektuella "wannabees". Dessa vill ju så ofta vara klokare än vad de egentligen. Snälla människor, slappna av lite grann!

2006-02-25 @ 11:48:02
URL: http://www.gender.se
Postat av: Johan

Jakob, har det inte slagit dig att det kanske var yerba mate som låg bakom Che Guevaras död i Mellanamerika och inte någon dödspatrull?

2006-02-25 @ 11:50:06
URL: http://www.gender.se
Postat av: Martin

Bokaj, kom försändelsen fran Spanien fram? Hoppas att ringarna vreds till max, annars... Segitseg!

2006-02-25 @ 21:15:17

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback