det slutar alltid i en busskur i ett industriområde nånstans

Jag vaknade vid kvart över elva och började genast göra mig redo för att gå till jobbet - hela kvällen tillbringar jag på vårdhemmet. Men det enda jag kan tänka på är poesi och musik. Ord, fraser och meningar dyker upp i huvudet och slår sig ner där i några sekunder, sedan blir de otåliga och går om man inte ägnar dem någon uppmärksamhet. Vissa hälsar jag på och lyfter ner på papperet så att de inte ska promenera vidare genom luften.
Jag måste få tid för att slappna av och andas för att bli: en pelare av luft. Fan. Jag måste sluta på det här stället. Hela vårdgrejen börjar krypa in under skinnet på mig och bli en klåda som jag inte kan klia bort.
Behöver/måste:
Gräva i gamla arkiv och i gamla minnen för att på nåt sätt förhålla mig till min egen förvirring och alienering i samtiden (Samtiden i motsats till Tillvaron, då)
Söka barn som fortfarande leker, hemlösa som tappat bort allt de nånsin ägt och alla som älskat dem, de desillusionerade som sitter vid köksbordet och ser skymningen falla utan att förklara sig
Överhuvudtaget få ro att leta
Sörpla i mig yerba mate för att kunna hålla ögonen öppna, ständigt byta färgpennor i hopp om att skriva nåt nytt, leta i artonhundratalsromaner efter nåt som håller kroppen i rörelse
Sitta på ettans spårvagn i riktning mot helvetet, bita mig i läppen tills det blöder, ångra mig och sedan ångra att jag ångrade mig

Kommentarer:
Postat av: Hanna

Bra text!

Postat av: Anders

Nä nu! Varifrån kommer "pelare av luft"? En person vi båda känner som driver en tidskrift som börjar på P och slutar på S brukade likna sig själv vid en sådan!

Annars var det intressant läsning.

2006-02-02 @ 17:29:29
Postat av: Jakob

Nej, det kommer från filmen "No direction home", Allen Ginsberg

2006-02-02 @ 22:00:01
Postat av: Anders

Det minns jag inte. Jag var rädd att du var under the influence...

2006-02-02 @ 23:16:24
Postat av: Jakob

Under what influence? Jag är inte under någons inflytande, nej.

2006-02-03 @ 09:50:15
Postat av: Johan

Ledig för fika idag? Jag tror jag behöver ge dig vägledning!

2006-02-03 @ 10:29:11
URL: http://www.gender.se
Postat av: Anonym

Gärna det, Johan!
Det där med en pelare av luft verkar vara en zenbuddhistisk tanke, det handlar om att kontrollera sinandning och bli en del av luften omkring sig...

2006-02-03 @ 12:31:22
Postat av: Anders

Under the influence kan ju också syfta på någon form av drogpåverkan.

2006-02-03 @ 13:29:54
Postat av: Jakob

He he, ja, det skulle vara yerba mate då, som sagt...

2006-02-03 @ 14:09:10
Postat av: Hanna

Jag vet precis vad du menar. Allen Ginsberg beskriver hur han uppfattade Bob under det tidiga 60-talet: som om han befann sig i orkanens centrum där det är kav lugnt. Det var en träffande beskrivning, tyckte jag. Men det förstås, även om Bob var en pelare av luft gentemot sin omvärld, måste det ha stormat vilt inom honom.

2006-02-04 @ 13:02:47
URL: http://hannajudit.blogg.se
Postat av: Johan

"Fragments of a party"... Johnny is coming tonight!

2006-02-04 @ 17:00:19
URL: http://www.gender.se
Postat av: Johan

Tack för en trevlig afton igår. Vi kommer för alltid att minnas Alberts serenad, iförd guldiga hotpants och Zorro-mask (för det var väl ändå Albert, trots att han förnekar detta?). I alla fall mycket underhållande!

2006-02-05 @ 13:47:30
URL: http://www.gender.se
Postat av: Jakob

Hanna: Jo, när det stormar både utomhus och inomhus, så att säga, då gäller det att ta långa, djupa andetag och skapa ett eget inre rum som man möblerar med bolster och plysch.
För min del är det väldigt lugnt just nu, lite för lugnt, egentligen. Det händer inte så mycket om jag inte skapar händelserna själv. Och så är det ju: när det är fullt upp så längtar man efter lugnet och när det står stilla så längtar man efter stormen. Ack, att man aldrig kan vara nöjd!

2006-02-06 @ 10:43:52
URL: http://www.ryskahuset.tk
Postat av: Jakob

Johan: Ja, Albert vägrar ta på sig skulden för den där showen. Kul var det i alla fall!
Kanske kan man ta den showen till Gamlestans kulturhus i vår, under någon av Ryska huset-kvällarna som ska genomföras där? Som uppvärmning till Midget fantasy kanske? Jag försöker plantera ett paljettförsett frö här...

2006-02-06 @ 10:45:55
Postat av: Johan

Vakta din tunga, Jakob. Midget kanske hör oss! Hysch....

2006-02-06 @ 16:17:11
URL: http://www.gender.se
Postat av: Johan

Jakob - eftersom jag inte når dig via telefon (igen!) - fråga Albert om han är intresserad av att delta ikväll.

2006-02-08 @ 13:45:06
URL: http://www.gender.se

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback