Låt det här mjuka livet bli mitt

Livet som skolbibliotekarie artar sig riktigt bra, hittills. Fan, vilken trevlig tillvaro att sortera böcker och tidskrifter, morsa på lugna och väluppfostrade ungar som sitter och hänger vid datorerna eller i läsfåtöljerna. Det finns även tid till att sitta och läsa och recensera böcker, just nu håller jag på med Johanna Nilssons "Jag är leopardpojkens dotter". Och i slutet av varje månad en, enligt mina mått mätt, enormt fet lönecheck.
Annat var det när jag blev inkallad för att panikvikariera för en sjuk lärare i går, två lektioner av nervositet och handfallenhet. "Du ska ha SO, de vet ungefär vad de ska göra så det är bara att sätta igång dem".
Jo tack. Ställd inför ett gäng hormonstinna fjortonåringar som fick uppgiften att arbeta fritt och snacka ihop sig i smågrupper om partipolitik började jag svettas ymnigt, en häftig rodnad slog upp på mina kinder och hjärtat slog allt snabbare tills jag nästan trodde att jag skulle få en hjärtattack och falla ner död på stället. "Han dog med tofflorna på". Vilken ljudvolym, vilket kaos...
Efter lektionen vacklade jag ner till mitt lugna bibliotek och där droppade helt andra och betydligt lugnare elever in en efter en. Med försynt min frågade en flicka om hon fick låna "Eragon". Jag ska nog avsäga mig allt lärarvikarierande i fortsättningen, tänkte jag och sjönk ner i en fåtölj med Bibliotekstjänsts katalog och en kopp te.

Kommentarer:
Postat av: Hanna

Jag skulle kunna mörda för ett sådant jobb! Även jag har genomlidit lärarvikarierandets fasor, blivit kallad hora av högstadiekidsen och sett stolar flyga hejvilt genom klassrum. Stackars barn.

Postat av: Alex

Sweet man.
Enligt mina mått mätt så är studiebidraget enormt fett! Och igår lyckade jag knipa ett par jeans för 80 spänn också. Sjukt trevligt.
Let's push on forward.
Peace!

2006-08-25 @ 17:02:45
URL: http://melodicalex.bilddagboken.se
Postat av: Swondra

Det verkar som om du framlever en ganska behaglig tillvaro för tillfället! Det hurrar vi för: Hurra, hurra, hurra, hurra!

2006-08-25 @ 17:49:54
Postat av: Anders

Ja, hurra för det! :)

Se till att köpa MT nu. Och tjäna pengar ;)

2006-08-26 @ 13:56:31
Postat av: Therese

Det låter som en dröm. Vilken trevlig tillvaro! Och grattis till jobbet!, det tror jag inte att jag har sagt.

2006-08-26 @ 14:45:29
Postat av: Jakob

Tack så mycket alla utmärkta människor! Kul att ni följer bloggen trots att jag uppdaterat så vansinnigt illa den senaste tiden!
Anders: menar du Modern Times-koncernen? Riktigt så fett tjänar jag tyvärr inte än...

2006-08-26 @ 18:06:33
Postat av: Therese

En annan skolbibliotekarie jag känner uppdaterar sin blogg hela dagarna när hon är på jobbet :)

2006-08-27 @ 00:41:06
Postat av: Alex

Det kanske är en bra ide jak? att uppdatera på jobbet, när du ändå har ett slacker-jobb där man kan göra sånt. hoho.
Och nu är du spanskalärare också, har jag hört. Det låter inressant.m

2006-08-27 @ 23:05:54
URL: http://melodicalex.blogg.se
Postat av: Swondra

Tänkte bara tipsa om en fantastisk sida för alla utan tillgång till ett eget bibliotek ... Tidningar att bläddra i från pärm till pärm. Gratis. Jag är glad!

http://www.tidningar.info/

2006-08-29 @ 18:46:37
Postat av: Martin

Jag ska ocksa avsäga mig all lärarverksamhet pa högstadiet inom kort, med eller utan lektorstjänst pa universitetet. "Lärarverksamhet pa högstadiet" förresten - varför inte ge yrket sitt sanna namn: orchvallning. Den som pallar mer än tva ar i branschen saknar självbevarelsedrift alternativt försöker bli martyr. Jag har fortfarande en gnutta självbevarelsedrift kvar och försöker definitivt inte bli martyr. Följdaktligen säger jag upp mig nu, innan männen i de vita rockarna knackar pa dörren. Jag rader alla andra högstadielärare att följa mitt exempel. Skicka vidare.

2006-09-11 @ 10:24:24
Postat av: modern

Hej alla! Martin: vem ska valla orcherna när alla högstadielärare sagt upp sig??? Och säger du verkligen upp dig innan du fått klartecken från universitetet...nu blir mor nervös.
Trädhuset ser allt mer imponerande ut i takt med att löven gulnar.
Info: din cd med bilder är återfunnen! Alex hittade den. Ska ägna kvällen åt beställningar.
Jakob: vad händer egentligen på din blogg? Jag hoppas du begriper mer än jag om Landsbergis och Suzanne Osten och andra märkliga besök.

2006-09-11 @ 17:34:32
Postat av: Johan

Jakob: nu vet du hur jag har det!

Martin: i så fall är jag martyr. Skriver ett brev direkt när min dator kommer tillbaka... om den nu gör det...

2006-09-19 @ 13:18:20
URL: http://www.myspace.com/midgetfantasy
Postat av: Jakob

Martin: Du har gjort en stark insats som orkat så länge. Själv har jag bara mina elever ett par timmar på fredagarna (jepp, snart ska jag in i ringen igen), men det tar ju nästan all kraft och man är helt slut inför helgen.
Hoppas på den där universitetsanställningen! Håller tummarna.

2006-09-22 @ 10:04:40
Postat av: Martin

Plötsligt känner jag mig som Iron John - "he has more gold than anybody in this world" - trots att börsen är länsad efter de senaste excesserna pa Amazon: jag lämnar alltsa träningslägret i Mordor pa fredag och ger mig sedan in i den förhoppningsvis mer uppbyggliga terrängen pa la facultad de filología... Det är som att komma ut ur fängelset, man ser världen i ett annat ljus: Atta timmars undervisning per vecka, inga orcher, individer som lyssnar pa en utan hot om repressalier när man pratar... det later nästan för bra för att vara sant. Kanske kan jag lämna en mer balanserad rapport lite längre fram, för tillfället är det en landning i ett picknicklandskap med ingenjör Andrés ballong.

2006-09-26 @ 08:59:19
Postat av: Johan

Lugna, väluppfostrade? Jakob, var jobbar du någonstans? :)

2006-12-29 @ 14:49:41
URL: http://www.gender.se

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback