Poesi och pop

They stone me when I write my own stuff
They stone me when I criticize their bluff
They stone me when I think that they are mean
and they stone me when I think they have a scheme
oh, but I should not feel so all alone
Everybody must get stoned

OK, nu vet vi att det är vansinnigt kontroversiellt att kritisera etablerade svenska poeter. Mina fellow litteraturvetare och tidskriftsredaktörer blir så uppeggade av detta etikettsbrott att de ägnar massor av tid här på bloggen för att få mig att tänka om.
Men: Att man gillar Håkan Sandell, men ogillar Lars Mikael Raattamaa, det är väl egentligen inte konstigare än att man föredrar Håkan Hellström framför Joakim Hillsson?
Inom popmusiken är det skickligheten och förmågan att kommunicera med sin publik som är den avgörande faktorn för hur framgångsrik en artist blir bland kritiker och publik. Joakim Hillsson betraktas som en dålig artist eftersom han är en dålig artist. Och säga vad man vill om Per Gessle, men kommunicera med sin publik, det är han enormt bra på.
Ingen popartist hymlar med att de vill ha en publik, eller att publikens gunst är viktig för dem. De älskar scenen, de älskar sin publik, och publiken älskar dem tillbaka - om artisten lyckas anknyta till dem.
Popstjärnornas lyrik är ofta den enda lyrik en vanlig ung människa tar till sitt hjärta. Allt tyder på att man har ett väldigt starkt behov av den här lyriken. Unga slukar sina idolers ord med passionerad hunger.
Den här poplyriken kan vara både bra och dålig. Men man kan inte påstå att det alltid är simpla, banala texter - se på poptextekvilibrister som Mattias Alkberg eller Thomas Öberg. Så varför kan man ta till sig Bear Quartets eller bob hunds texter, medan man inte bryr sig ett dugg om t ex Jörgen Gassilewskis eller Ulf Karl Olov Nilssons dikter?
Det vanliga svaret blir: "Jag förstår mig inte på poesi". Och man kan inte med bästa vilja i världen påstå att våra unga svenska poeter gör särskilt mycket för att ändra på det. Jag tror inte det är speciellt prioriterat.

Kommentarer:
Postat av: M.

Jag skrev ett långt svar på din förfrågan om Per Hagmans "Glittrar" i O-s gästbok. Kom gärna dit och fortsätt prata, för jag tror att skillnaderna i vår "poesisyn" ligger mycket just i detta med "poesi och pop".

Postat av: Johan Sallén

Den som är intresserad kan komma till Kulturhuset Oasen i Bålsta den 30/9, där vi diskuterar just uppdrag och dikt.

2005-09-22 @ 12:51:48
Postat av: Jakob

M: Nja, jag är nog tillräckligt omringad av fiender här, behöver inte skaffa fler på annan ort. Dessutom kommer jag inte in på er gästbok - är det spärrat för romantiker? Jag drar nog till Bålsta i stället, där verkar det lugnare. :)

2005-09-22 @ 14:59:06
Postat av: M.

Tja, jag ansträngde mig rejält :) för att åstadkomma ett inlägg som inte skulle uppfattas som fientligt. ;) En vänlig nystart :), även om sidan kan kräva att man laddar den en extra gång.

2005-09-22 @ 15:21:13
URL: http://www.otidskrift.se
Postat av: Johan Sallén

Som folk byter och utbyter åsikter här! Alla står för något, olika tolkningar av världen! Alla verkar vilja ta monopol! Varför gör inte fler som Jakob och skriver dikter istället för att bara göra ner honom? Som sagt, poesi är underbart!

mvh Johan

2005-09-22 @ 15:22:22
Postat av: Jakob

OK! :) :);)
Tack, Johan. Ja, det är trevligt. Kram!

2005-09-22 @ 16:25:24
URL: http://www.ryskahuset.tk
Postat av: Jakob

M:
"Poeter blir bara såna som inte duger till att bli popsångare". Bob Dylan har talat.
Du känner väl till dikten som Tage Danielsson skrev angående det citatet? Nu citerar jag ur minnet:

"Förbannade popsångare,
din hjärna är ju trångare!
Nänä, det heter trängre.
Jag orkar inte längre.
All right, så ger jag opp.
Sjung du din jävla pop.

Det värsta är att han har rätt ändå.
Det ligger nånting i att folk hör på.

2005-09-22 @ 17:39:22
URL: http://www.ryskahuset.tk
Postat av: Jakob

Du måste ju inte hålla med mig om det här med poesi och pop - jag skulle bli förvånad om du gjorde det.
Men jag tycker det är en givande utgångspunkt, när det finlitterära fältet går in i det populärkulturella. Tycker vi ser för lite av det i dag. På ena sidan har vi Bob hansson som anstränger sig för att vara så folklig som möjligt, och på andra sidan är det Anna Hallberg som gör motsatsen.

2005-09-22 @ 17:55:11
URL: http://www.ryskahuset.tk
Postat av: Jakob

Jag gillar inte bandet Kent. Jag stör mig på sångarens bajsnödiga stämma, musiken känns murrigt nittiotal. Vi har hört det förut, liksom. Texterna är verkligen pretentiösa, det är yetispår och Mary Shelleys dröm syr en sicksacksöm hit och dit.
Nej, Kent är väldigt överskattade, tycker jag.

2005-09-22 @ 20:02:23
URL: http://www.ryskahuset.tk
Postat av: Jakob

Ska vi se om det blir 100 kommentarer på det också? Eller är det så i popmusikfältet att man får tycka fritt, att det är godkänt att ha olika smak?

2005-09-22 @ 20:03:20
URL: http://www.ryskahuset.tk
Postat av: Elin

Kanske är det så att folk som läser din blogg skiter mer i musik än i litteratur?
Jag tycker att det är en intressant diskussion, det är därför jag deltar, inte för att stena dig, det hoppas jag du förstår? Vem som har tolkningsföreträde, hur man bemöter det man inte förstår, det finns ämnen här som tycks återkomma i varenda generation av skrivande o läsande människor. Det verkar alltså vara en fråga som inte låter sig lösas, konsensus kommer inte att uppnås, och är väl kanske inte heller önskvärt.
Vad gäller glidningen mellan fin- och populärkultur/litteratur, är det ju ngt som ligger oss på Fantasin varmt om hjärtat. jag är otroligt intresserad av skillnader, bemötande, innehåll etc. Det är också något som brukar kunna elda igång en debatt.
godnatt!

2005-09-22 @ 20:58:30
Postat av: Jakob

God natt!
Nu är det litterära experimentet över.

2005-09-22 @ 21:27:02
URL: http://www.ryskahuset.tk
Postat av: Jakob

(jag skrev så för att vinna tid att andas ut, cykla lite i skogen, göra av med aggressioner och tänka ut hur jag skulle tackla detta frontalangrepp som nu pågick mot min ringa person)

2005-09-29 @ 09:49:56

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback