Nattarbete

Eftersom jag just nu anklagas på Otidskrift för att med den här poesidebatten försöka bli kändis, dvs man tycker det är lite fånigt att jag använder min egen blogg för att föra fram min poesi, för det är ju det det handlar om egentligen - vill man bli kändis tror jag nog att poesi är fel forum att ge sig in i! - så tänkte jag redogöra öppet för mina tankar kring det här med att vika ut sig som poet och debattör på en blogg.

Jag håller på att samla material till en poetik, som bygger på en diskussion om smak och om vilka faktorer som styr vår smak. Jag har min utgångspunkt i den nyaste svenska poesin (2000-talet) och jag är intresserad av hur den tas emot av kritiker respektive läsare. Att jag väljer den nyaste svenska poesin beror helt enkelt på att jag är oroad för den återvändsgränd jag tycker den hamnat i, och en del av min hårda kritik bygger på en ärlig vilja att förändra det faktum att poesin når så få läsare.

Vad det blir av denna poetik vet jag inte - kanske kommer jag helt enkelt bara att dra nytta av den som kunskapskälla. Kanske kan också andra lära sig något av det som kommit fram här. Jag försöker trots allt föra en seriös debatt kring poesin, därav det namntvång som nu råder på bloggen. För alla med social fobi på nätet så beklagar jag det, men det är enda sättet att rädda min blogg undan totalt intellektuellt sammanbrott. Och många har skrivit till mig och bett mig att inte lägga ner min blogg. "Låt inte de jävlarna ta dej", typ. Så OK då - jag månar ju om mina läsare.

Jag roas och skräms om vartannat av hetsigheten i den här debatten - framför allt tycker jag det är helt otroligt att den svenska samtida poesin, som jag kanske inte trodde kunde väcka så starka känslor med tanke på hur få som köper nya svenska diktsamlingar, kan generera en så hätsk debatt.
Jag undrar verkligen över vad det är för en känslig nerv jag kommit åt, och jag försöker ta reda på det - det är något som är tabu i mitt sätt att kritisera t ex Raattamaa eller Anna Hallberg, en kritik som andra konstarter får räkna med tycks faktiskt vara tabu att utsätta poesin för.
Att jag dödförklarade språkmaterialismen berodde bara på att jag faktiskt anser att den leder in poesin i en återvändsgränd dit inga läsare förutom de närmast sörjande i vid mening kan följa den. Jag tror att den kritiska hegemoni som lyfter fram en sådan inriktning skjuter lyriken i foten. Om det finns några tydliga linjer i debatten så är det bland annat att jag pekar på litterära texter och kritiserar dem, medan Language-lirarna försöker slå mig i huvudet med litterära teorier som de, men inte jag, tycker om. Teori ersätter praktik. Ingen har varit beredd att verkligen gå in i dikterna och förklara varför Language Poetry är bra poesi. Men jag misstänker att det skulle bli väldigt svårt att göra så med en bok som Agneta Enckells "innanför/utanför". DN-kritikern som försökte hylla den i somras, se mitt inlägg "Den nya spännande poesin" från i juli, gjorde i alla fall bort sig rätt ordentligt. Men den som vill göra ett försök är mer än välkommen att göra det, t ex i kommentarerna här nedan. Come and have a go if you think you´re hard enough. 

Någon, jag tror det var mannen bakom Uppenbar hemlighet, menade någonstans i debattens begynnelse (ursäkta, men ni får leta själva bland alla kommentarer om ni vill se citatet i sin helhet, det börjar bli svåröverskådligt, men jag tror jag refererar hans åsikt rätt) att den svenska poesiscenen är för liten för en sån här fejd. Jag tror precis tvärtom, att den är så liten just för att det är så lågt i tak att man inte ens får såga välkända och berömda poeter utan att bli förföljd för det.

Tänk om det som gäller för poesin skulle gälla t ex popmusiken, vilka försiktiga och ängsliga popkritiker vi skulle få. Vad nu? Såga Kent? Nej! Det är faktiskt många som älskar dem och tänk på vilka hårt arbetande musiker som ligger bakom Kents skivor. Bättre att lite ljumt tycka ganska bra om allt.

Eller?

Kommentarer:
Postat av: Jakob

Länk till bortamatchen:

http://www.otidskrift.se/

Postat av: Jakob

För övrigt, en hädisk tanke slår mig - använder sin blogg för att marknadsföra sitt skrivande är ju exakt vad Malte Persson, Sigge Eklund, Linna Johansson, Linda Skugge och alla andra författare och debattörer som redan är mer eller mindre kända gör. Så jag tror inte att jag skäms så mycket för att lägga upp mina opublicerade dikter på bloggen, nej. Låt oss vara ärliga med allt nu, även våra motiv med bloggandet.

2005-09-27 @ 09:26:58
URL: http://www.ryskahuset
Postat av: M. (artina)

Det är inte O- som säger det. Det är Exeget, i vår gästbok. Vi har inget med honom att göra. Själv slutade jag skriva kommentarer här ungefär när han la sig i, för det var då jag insåg att debatten spårat ur. Jag gillar rått käbbel (och hederlig strid med, för den delen), men jag vill definitivt inte göra någon ledsen. Hörs.

2005-09-27 @ 10:45:30
URL: http://www.otidskrift.se
Postat av: Jakob

Jag är inte ledsen längre, det har jag varit men inte längre. Nu är jag glad över den här debatten. Den har tydligt och klart bevisat mina poänger, en efter en. Till slut var det bara att slå in dem med sjutumsspik nu i natt.
Det pratas en del om medelklassen kontra arbetarklassen i kulturlivet. Jag känner inte igen mig i någondera efter att ha varit arbetslös i tre år. Får man byta klass? Finns det nån myndighet man ska ansöka till? I så fall önskar jag mig klassen trasproletär. Det skulle passa bäst in på min position i den här debatten. Mina motståndare är alla trygg, välbeställd medelklass. Visst är det hemskt med det här "oborstade tilltalet" man så gärna skulle vilja ha i den samtida litteraturen, när man möter det riktat mot sig själv? Och det är många som önskar en nutida litteratur som vågar ifrågasätta invanda tankemönster och hota etablissemanget. Det är ju precis det jag gör i den här debatten. Och ni tjatar om detaljer. Ni borde njuta av det litterära experiment jag utsätter er för!

2005-09-27 @ 11:31:35
URL: http://www.ryskahuset.tk
Postat av: Jakob

Tyvärr, Exeget. Jag raderar alltså inlägg från fegisar som inte står för sina åsikter offentligt. Kanske heter du Erik Svensson? En Erik Svensson skrev i alla fall alldeles nyss en kommentar där språkbehandlingen i mycket liknar din. Jag svarar strax på den kommentaren.

2005-09-27 @ 11:55:38
Postat av: Jakob

Förresten, exeget eller Erik. Tack för att du finns. Jag hade väl aldrig kunnat drömma om att det skulle dyka upp en så alltigenom tacksam motståndare att debattera med.

2005-09-27 @ 12:02:42
URL: http://www.ryskahuset.tk
Postat av: Exeget

Jag antar att du inte kan kolla IP-adresser eftersom du tror att jag skriver under flera namn. Det gör jag alltså inte. All heder åt Erik dock, som gör en bra sammanfattning av inledningen på den här diskussionen. Så: nu kan du radera också detta, efter att du läst och begrundat.

2005-09-27 @ 12:08:28
Postat av: Jakob

Jaha. När katten är borta dansar råttorna på bordet. Exeget, hur många gånger ska jag behöva säga till dig? Ner från bordet!

2005-09-27 @ 17:53:46
URL: http://www.ryskahuset.tk
Postat av: Jakob

Det är nästan ett heltidsarbete att hålla rent på den här bloggen! Och att formulera sig oändligt tålmodigt och med största tydlighet så alla litteraturvetare förstår. De har så lätt för att missförstå, de små liven, och de är så oroliga för att jag ska tala illa om de hårt arbetande författare jag kritiserar. Det har gått så långt att hela bloggandet nu handlar om att jag har uttalat mig lite slängigt om lyrik, och nu måste förklara mig. Jag står verkligen mot väggen här.

2005-09-27 @ 18:39:50
Postat av: Jakob

Men eftervärlden får väl avgöra vem som klarar sig bäst i debatten. Det är ju en publiksport, som Håkan uttryckte det.

2005-09-27 @ 18:49:52
Postat av: Peter Björkman

"Poesiscenen för liten" skrev jag. Ja scenen för poesi men inte poesin, för den engagerar MÅNGA, säkert lika många eller fler än prosan till och med....

Alltså. Let us join forces för att återta rum för en poesiscen där ett brett spektrum poesi får röst och blir hörd.

Ibland känns poesidebatten om ett slagsmål om den lilla scenen, istället för en gemensam insats för att vidga scenen!

2005-09-28 @ 20:48:14
URL: http://www.uppenbarhemlighet.blogspot.com

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback