Världen enligt Rushdie

Det är en vacker vinterdag i Göteborg. Det snöade kraftigt i går natt, under dagen töade det bort och sedan sjönk temperaturen åter under noll, och resultatet är att hela stan är en enda stor halkbana. Cykeln är alltså fastlåst i källaren, och jag tvingas planka på spårvagnen i stället, något som leder till en klart ökad stresskänsla i vardagen. Men jag tog mig i alla fall in till Järntorget utan incidenter. Just nu sitter jag på Tidskriftsverkstan och Podcastar efter att ha lämnat in en recension av Mauritz Tistelös "Samlade verk" till Göteborgs Fria Tidning.

Just nu lyssnar jag på San Fransisco-radiostationen KQED, som sänder ett timmeslångt program om Salman Rushdies nya roman "Shalamar the Clown", Salman själv sitter i studion och pratar om världen efter 11/9 2001, det är ett mycket intressant samtal. Han menar att både George W Bush och de extrema islamister som han gått i krig med utgår från en sorts fatalistisk och moralistisk syn på världen, som är väsensskild från den anda av optimistisk reformism som kännetecknade tiden mellan 1989 och 2001. 

Från USA:s regerings sida är det en fasansfull backlash från Clintons reformistiska framtidstro till den svartvita världsbild som företräds av George W Bush, där man delar in världen i de goda och de onda och där USA förstås representerar de absolut goda värdena. Bush utgår, precis som de islamistiska extremisterna, från en känsla av att ha blivit förödmjukad och en desperat, fanatisk vilja att utkräva hämnd för denna förödmjukelse.



Kommentarer:
Postat av: lotta

tell me about it...

han ska prata live om nagra minuter. jag ar forbannad redan nu. badar inte gott.

ok, han borjar nu. maste kolla.

Postat av: modern

Hallå hallå Jakob nyfiken mor igen: hur kommer det sig att du lyssnade just på KQED??? Jag känner dom! Det var därifrån jag rapporterade från presidentvalet förra året nämligen, visste du det?Där fanns en reporter där som sa att han skulle emigrera till Canada om Bush vann valet, vilket han ju alltså gjorde. Om detta eventuellt har något samband med Rushdieintervju är väl högst oklart, men KQED är helt klart seriösa. Och MYCKET ambitiösa.

2005-12-01 @ 12:09:37
Postat av: Jakob

Oj, är det sant? Vilken kul slump. Jag bara sökte lite på måfå i Podcast-biblioteket på iTunes, och så hittade jag en intervju med Salman Rushdie som jag laddade ner. Det visade sig vara en extremt intressant intervju. Bland annat pratade Rushdie om konflikten i Kashmir angående sin nya bok, och han berättade bland annat att Kashmir tididgare sågs som en nästan löjligt fredlig region, till den grad att andra indier talade om Kashmir som paradiset på jorden. Nu är det ju tyvärr långtifrån fallet längre, sedan några år tillbaka. Ökade spänningar i världen, militant islamism och de lika militanta svaren på densamma har gjot slut på detta Shangri-La.
För radiobarn är det sannerligen en skön ny värld som öppnat sig med det här med podcasting! Alldeles gratis kan man få sig såna här radiopärlor till livs, hela vägen från San Fransisco in i mina överdimensionerade hörlurar där jag sitter i ett fruset Göteborg.

2005-12-01 @ 12:38:59
Postat av: Jakob

Rushdie verkar för övrigt ha en politisk gås oplockad med V S Naipaul, för att uttrycka det milt. Och Cat Stevens, dessutom (som tydligen har uttalat sig positivt om Usama bin Ladin och om Islams stundande slutliga seger på jorden, och nu nyligen insett att det inte är så coolt att uttrcka såna åsikter längre, så han låtsas att han aldrig sagt något i den vägen. Rushdie var riktigt förgrymmad på Cat Stevens (eller Yusuf Islams, då) revisionism och allmänna politiska naivitet.
Kul med internationella litterära intriger!

2005-12-01 @ 12:44:50
Postat av: David

Är det nån som vet hur Rushdie lever nu för tiden, hotet (fatwan) ska ju ha förnyats för inte alltför länge sen. På svenska PEN hittade jag inget om det. Vill de inte sprida de dåliga nyheterna eller anses hotet mot honom vara mindre? Han levde ju ett hemskt liv åren närmast efter fatwan, jag hoppas han sluppit gå under jorden nu också.
Salman Rushdie är ofta en jättebra författare, men jag älskar honom för hans integritet och mod, vilket visar sig bland annat i hans engagemang för Free speech is no offence.
Han är något så ovanligt som ett fördöme för oss skrivande människor.

2005-12-01 @ 13:42:39
URL: http://ibiskult.blogspot.com
Postat av: Jakob

Man får hoppas att imamerna bestämt sig för att det finns värre hot mot dem just nu än Rushdies "Satanverserna". Ur Rushdies produktion (då har jag i och förs ig bara läst tre böcker) tycker jag annars bäst om "Marken under hennes fötter", eller snarare - den gjorde större intryck på mig än t ex Satansverserna, kanske för att jag vet betydligt mer om rockmusik än om koranverser.

2005-12-08 @ 13:50:47

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback