Ryska huset # 5

Äntligen är Ryska huset # 5 klar, och i morgon ska den ligga färdigtryckt på tryckeriet i Västra Frölunda. Jag är verkligen oerhört stolt över innehållet.
Temat är den romantiska poesin på femtiotalet.
Bland annat bjuds det på en intervju med Birgitta Stenberg samt hittills opublicerade dikter från 1958 av densamma, och en essä om femtiotalet sett från ett krogbord av David Lagercrantz.
Jan Magnusson skriver om Metamorfosgruppen och den sociala ingenjörskonsten, Andreas Björsten diskuterar femtiotalets litterära romantik, Albert Orrling bidrar med en pamflett mot miljonprogrammet och Hanna Flyckt intervjuar Izzy Young, en antediluviansk hjälte som bland mycket annat fixade Bob Dylans första konsert. Vi har också äran att få trycka en dikt och en sång som Dylan skrev till Izzys ära.
Åsa Norén berättar om tidskriften Metamorfos som startades på 50-talet och fortfarande ges ut av några riktiga eldsjälar. 
Sist men inte minst, mina damer och herrar, så kan vi presentera första kapitlet i Lemmy Kilminsters självbiografi. Det är sångaren i Motörhead som bjuder oss på en tripp genom sin oväntat pigga hjärna.

Och varmt välkomna ska ni vara allesammans, till releasefesten på bokhandeln Vänder sig om på Andra Långgatan i Göteborg på lördag, insläpp från kl 19. Där kommer GENDER, Jan Magnusson, Paul Soares och jag själv att framträda. Dessutom har vi en hemlig gäst som kommer att sprida glans över tillställningen. Hennes namn vill jag inte här avslöja, men jag kan ju säga att hon är en mycket framgångsrik och skicklig författarinna.
Varmt välkomna, som sagt! Roll up for the Magical Mystery Tour! 

Kommentarer:
Postat av: Anonym

Det låter som ett fint nummer. Ambitiöst. Lycka till med festen, hade gärna kommit förbi men sitter i studion på lördag. Birgitta S är trevlig, hon har besökt oss i Thn också. Som sagt, lycka till. Känns bra att människor gör saker.

Postat av: Landsbergis

Jakob, du får fixa en annan hemlig gäst. Blir kvar här i Frosta hela helgen. Jag har en kalvande get som kommer att dra ut på tiden. hade tagit pontiacen upp till götet annars det vet du. Drick en skål för mig!

PerAxel

2005-11-03 @ 23:57:21
Postat av: Jakob

Johan Lindblom: Tack. Jag räknar ner timmarna nu tills jag kan hämta tidskriften på tryckeriet. Det ska bli väldigt kul att träffa Birgitta Stenberg igen!

Landsbergis: Damn! Men sånt får man ju räkna med som självägande bonde. Jag dricker en skål för dig - det lär väl förresten bli en hel box med Maipo om det ska vara en ståndsmässig Landsbergis-skål.

2005-11-04 @ 09:45:46
Postat av: Björnen

räven! jag jobbar på med hemtentan, blir jag klar inatt så drar jag till gbg imorgon!

2005-11-04 @ 18:01:13
Postat av: Tigern

Jag hör att det brummas i snaren...

Berätta, Björn.

Räv: det tycks bli en munter fest! Listigt! Kan dessvärre inte medverka men rapport krävs.

2005-11-05 @ 17:44:49
Postat av: Björnen

Tigern! Aooou!

2005-11-06 @ 11:03:03
Postat av: Jakob

Tigern: Rapporten är nu upplagd! Och ett hemligt (nåja, inte nu längre kanske...) paket är på väg.

2005-11-11 @ 10:22:56
URL: http://www.ryskahuset.tk
Postat av: P A LANDSBERGIS

Jag kan meddela att killingen föddes natten till i måndags. Döptes till Svetlana efter en underbar kvinna jag träffade på en resa en gång.

2005-11-14 @ 01:47:09
Postat av: Jakob

Landsbergis: Eh... grattis!

2005-11-14 @ 13:39:58
URL: http://www.ryskahuset.tk
Postat av: El Oso

El Tigre: Ny duva lämnar Sverige någon gång idag. E.T.A senare i veckan, torsdag eller fredag förmodligen.

2005-11-15 @ 14:56:10

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback