Natt med förhoppningar

Just då du trodde att du funnit
en kropp och en tanke
idolen i dina drömmar
förstenas du återigen av tanken.

Stjärnorna sjunker, de stannar inte uppe
och månen piskas av molnen
Det är natten som kommer,
hundarnas natt och martyrernas.
Deras tysta steg sätter eld på ditt blod.
Bitar av himlen
klänger sig ändå fast vid trädtopparna
och blodet sjunker med sin egen tyngd.

Hopp, detta hopp håller livet i kroppen.
Du inväntar det nu, men du är inte
tålamod eller styrka nu när cederträden dansar runt
och korsen ändrar form.
För dig fladdrar ljus i leran
och doften av svedd basilika i mörkret.
Det är något som bränner dig,
kanske en eld du glömde släcka
när vinden spred den vidare
som en majserenad denna kväll.

Hård, så hård är tanken som inte kan brytas
och den böjs inte i den ömhet som stannar
och överlever, och du ingraverar högtidligt
ännu en årsring.

Detta är vägen du vandrar nu
när du förlorat ditt mål och inte längre
ser den dynamiska rörelsen
när regnet faller mjukt som blommor.
Plötsligt under din vandring
kommer du fram till en gata
som du följt upp och ner i dina drömmar
och detta är vägen du vandrar nu.


Kommentarer:
Postat av: Elin J.

Gode Jak,
tank att ingen har kommenterat den har vackra och rika dikten, men 132 kommentarer har formats med avsikt att kritisera din kritik av just denna snalhet. Hutlost!

2005-09-27 @ 17:24:09
Postat av: Jakob

Tack Elin! Jag tycker också det är hutlöst. Ser du lite längre ner så ser du att de heller inte är lika intresserade av att prata om arbetslöshet som att uppröras över min vulgära kritik av en dikt.
Tack för att du - i motsats till finkulturalisterna - tog dig tid att läsa min dikt och sa vad du tyckte om den!

2005-09-28 @ 08:40:38
Postat av: Jakob

Någon som vill tolka den? Jag kan säga som så att dess innehåll är ett debattinlägg, om än i poetisk form...

2005-09-28 @ 08:42:00
Postat av: Exeget

Det kanske inte var någon som inte höll med dig om det du skrev om arbetslöshet?

2005-09-28 @ 10:06:10
Postat av: Jakob

Då kanske de kunde ha skrivit det i så fall? Orsaken till att du på ett närmast maniskt vis förföljer mig här på min blogg är ju att du inte håller med mig om vad jag skrivit om språkmaterialistiska dikter.

2005-09-28 @ 12:42:32
Postat av: Bill

I\'l be back... :)s


Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback