Avsked (1999-2002)

För att finna någon mening sökte jag poesin
Jag sökte poesin i böcker och tidskrifter,
på universitetskurser plockade jag sönder dikter
men de smulades sönder mellan mina fingrar

Jag sökte poesin i främmande städer, Paris och Prag,
väntade på tecken i veckor vid korsvägar
men jag hade "för mycket koffein i blodet
och för lite verklig krydda i mitt liv"

Jag sökte poesin med anteckningsbok och mikrofon,
frågade Kristian varför han skrev,
men han mumlade bara om poesins mystik
Jag tänkte att man kanske måste mumla

Jag skrev dikter och försökte dölja mina idéer
att skriva ut sin undertext var dumt och dåligt
Jag visade dem för alla som jag hoppades på
och fick bara nervösa ryggdunkningar till svar

Men när mina dikter legat i tio dagar läste jag dem
och förstod inte själv vad jag ville ha sagt

Jag sökte poesin i manifest,
frågade Håkan hur man bygger en dikt
men han såg på mig med glödgat förakt
och sa som det var:

Här har du ingenting att hämta,
du fruktar och beundrar mig,
jag har inget behov av såna i mitt liv,
stick hem din jävla... skrivare!"

Jag var för gammal för att underordna mig
någon annans manifest
men för ung för att känna till
min egen väg

Jag tystnade och lät fötterna föra mig
till platser där poesin kunde finnas
Jag sökte den i sympatin bland vänner
stod på mörka scener och rev pappersark i bitar

Pengarna var slut för länge sedan
och inga nya tycktes vara på väg
där jag tagit ut dem tidigare
Onkel CSN började gruffa i sitt hörn

Jag fann att det inte fanns några verkliga lärare
att du måste leva själv för att dikterna
ska komma ut ur sina skrymslen
du måste riva sönder papperen för att orden ska få liv

Ensam satte jag mig framför datorn
och till slut var jag ett med dikterna
pratade med mig själv och ingen annan

Man måste leva dåligt för att dikterna ska komma
Man måste söka dem i sig själv
Det finns inga genvägar, pappa kan inte betala
för din hyra och din mat och vänta sig
att du ska finna kreativiteten

Jag fann nollpunkten, och nu flyter dikterna
gnistrande som ädelstenar ur mina fingrar

Kommentarer:
Postat av: Robban

Snygg "stöld" från A rush and a push and the land is ours. Mer sånt!

Postat av: Jakob

Tack och bock. Tja, "talent borrows, genius steals"...

2005-09-08 @ 11:27:00
URL: http://www.ryskahuset.tk
Postat av: Elise

Schysst essä om att skriva ... när kommer dikten?

2005-09-08 @ 22:03:01
URL: http://www.otidskrift.se
Postat av: Jakob

Den är där om du ser den, om du inte ser den så är den inte där.

2005-09-09 @ 10:58:27
URL: http://childejakob.blogg.se
Postat av: Jakob

Jag kan för övrigt bara beklaga dagens ungdom som har så konservativa föreställningar om vad som är dikt och vad som inte är det. Sitter ni fortfarande fast i 90-talet?

2005-09-09 @ 11:30:30
URL: http://www.ryskahuset.tk
Postat av: E

Jag ser en massa radbrytningar, det gör jag.
Men tar jag bort dem ser jag tyvärr inget annat en essä. Tyvärr.

2005-09-09 @ 22:50:36
URL: http://www.otidskrift.se
Postat av: Jakob

Nej, tråkigt för dig att allt måste stoppas in i det akademiska maskineriet och analyseras direkt.
Då är det kanske en essä för dig? Fast för mig är en essä snarare en lite vindlande, resonerande text med vissa journalistiska ambitioner. I det skönlitterära skrivandet kan man ju vara lite friare i formen. och jag vidhåller nog att dikter kan se ut på lite olika sätt. Dessutom var det ju faktiskt ingen som påstod att detta var en dikt innan du skrev och efterlyste dikten. Själv vet jag inte riktigt vad det är. Men någon essä är det nog inte, vad jag vet.

2005-09-12 @ 10:33:49
URL: http://childejakob.blogg.se
Postat av: Anders

Det svåra är ju att skriva bra och självständiga dikter. Det blev uppenbart för mig när jag läste Sandells Begynnelser idag. P.S. Du klippte av killen bakom obegåvad.se rätt fyndigt Jakob, f ö. D.S.

2005-09-12 @ 23:04:37
Postat av: Jakob

Ja, tack Anders, fast nu har jag krupit till korset och gjort om min text så att den ser ut som en riktig dikt, se txt-terräng 2.0. ovan!

2005-09-13 @ 13:12:40
URL: http://childejakob.blogg.se
Postat av: Jakob

(Fortfarande var jag på mycket gott humör här, det minns jag tydligt, detta artade sig ju till en riktigt rolig holmgång mellan olika sätt att se på poesin!)

2005-09-29 @ 09:51:46
Postat av: Prohor

Lucky to find you, keep on the good workk guys! Best of luck.


Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback