Allt står på spel

Mina syskon och jag har i dag stegat upp konturerna till ett grandiost husbygge vid Idefjorden i närheten av Strömstad. Det närmaste året ska grunden läggas. Det finns ett icke föraktligt mått av nostalgi i det här projektet, parad med en visionär förhoppning om en alternativ framtid.

På samma sätt ska jag under det kommande året, främst under de långsamma eftermiddagarna, i idévärlden bygga upp ett hus av nostalgiska minnen och visionära förhoppningar, under arbetstiteln Allt står på spel. Det förväntade resultatet är en diktsamling och kanske mer än så, jag vet inte än. Steg för steg kommer utvecklingen att kunna följas på den här bloggen. 

Inspirationen till den här öppna processen kommer från Viktor Johansson på Aftonbladets Kulturblogg, som jag härmed tackar för den impulsen, en knuff i ryggen som hjälper mig på samma gång framåt och tillbaka sex år, då jag gav ut diktsamlingen Hur högt på lilla Serum förlag, det var alltså hösten 2001.

Om den vackra men i mitt tycke något introverta och stundtals väl nihilistiska Hur högt var frukten av en lång serie av ingivelser, så har jag sedan dess mödosamt byggt upp en estetisk ryggrad att fästa de poetiska ingivelserna vid. Utgångspunkten för den förra diktsamlingen var dikten med det talande namnet "Viktlös". Utkastet till den dikten skrev jag i min fuktskadade anteckningsbok från de grekiska öarna under sommaren 1997, en tid som i mitt minne definieras av kasten mellan eufori och depression. Och det känns när jag bläddrar igenom anteckningarna, som består av både liv och dikt i ibland skön och ibland otäck förening. Hur spretigt materialet än var kom det att utvecklas till en sorts elegi över en förlorad sommar, för att tala med Paul Andersson, och en hyllning till någon vars identitet, roll och form var mångskiftande och mångtydig. Det rörde sig kring någon jag ännu inte lärt känna. Klarare än så kan det tyvärr inte sägas utan att magin går förlorad.

Allt står på spel är en annan historia som tar sin början i Lund under våren 2003. Varför jag nu måste spika det kronologiskt? Det handlar nog om att stega upp avstånden i tid och rum och slå ner pålarna inför bygget. Ritningarna är klara, det fysiska arbetet tar sin början här.

Kommentarer:
Postat av: Johan

Visioner är bra grejer. Men, jobbar du inte på eftermiddagarna eller har du dubbelhjärna? ;) Ring mig: kan du spela till helgen?!

Postat av: Gustaf

"utan att magin går förlorad" skriver du och det får mig att fundera över varför jag alltid envisas med att bryta magin.

Jag uppsöker platser för att se om det är som det framställdes. En av anledningarna till att jag befinner mig i Las Vegas är för att se om magin kring platsen finns. Jag såg idag(då jag fortfarande är trött efter influensan som slog ner mig) två dokumentärer om Jack Kerouac där de tog upp att hans vision av världen är just det som bidrog till kulten kring honom.

Själv sitter jag fast i realistens tuggummi och kämpar ständigt för att komma ur det. Är visionen en neuros eller romanens räddning?

(ps jag övergav Stadsfragment och flyttade över allt till min förra blogg så du kan stryka den länken. Eken & Skeppet återuppstår)

2008-01-05 @ 04:59:23
URL: http://gredemo.wordpress.com
Postat av: Jakob

Men Eken och Skeppet är ju inte helt och fullt en realistisk roman, även om huvuddelen av den är så. Det finns lite övernaturliga inslag och det gillar jag, när realismen bryts och magin sipprar in. Båda världarna tjänar på det. Jag försöker också skriva lite på det viset.
Så Stadsfragment är redan slopad? Tar alltid lite tid för något nytt att sätta sig. Jag var inte familjär med den här bloggen förrän efter kanske ett halvår, innan dess var jag rätt osäker på hur jag skulle göra med den. Men det bidrar ju också till charmen... Jag tyckte att Stadsfragment var en intressant blogg, även om jag kommenterade alltför lite. Men du kanske flyttar över inläggen till Eken & Skeppet? De är klart läsvärda.

2008-01-06 @ 22:07:41
Postat av: Anders

Det är dags för en ny bloggfejd snart!

2008-01-07 @ 17:48:14
Postat av: Jakob

Onekligen! Jag ska göra vad jag kan.

2008-01-08 @ 12:19:49
Postat av: Martin

Bokaj, har du kollat om "A Week" är med i essäsamlingen?

2008-01-08 @ 12:59:52
Postat av: Gustaf

Jakob: Jag laeste igenom ditt inlaegg aen en gaang och jag tolkade det annorlunda aen vad du menade. Jag skiljde i min kommentar mellan dikten och blicken tillbaka paa egna haendelser.

Naer det kommer till mitt egna liv har jag dille paa att resa tillbaka till platser jag bott paa eller besoekt foer att testa minnet och se hur mycket som staemmer. Jag tror stenhaart paa Freuds tankar att en vuxens blick bringar foerstaaelse till det foerflutna och daermed en loesning paa neurosen uppfunnen av barnet.

Naer det kommer till dikten aer maalet att aater kunna skriva en bok lik Eken & Skeppet och kunna flippa och gaa in och ut ur dimensioner utan att det verkar konstlat. Men aeven att kunna slaeppa loss a la Ian Flemming eller William Gibson eller varfoer inte Alan Moore (laeste nyligen "League of extraordinary gentlemen" och den rekommenderas varmt, speciellt den andra boken). Moore aer foeroevrigt en av dessa extraordinaera foerfattare som kan sitta i sin skrivkammare och uppfinna vaerldar utan att ha rest utanfoer Essex.

Appropaa Stadsfragment flyttade jag oever alla inlaeggen till Eken & Skeppet och koer daerifraan. Jag taenkte fel naer jag oevergav den. Jag tror delvis den framlidne led av att hoppas paa internettrafik trots att aemnets soekord var koepta av alla hoejdare och varfoer ingen som soekte "Las Vegas" hittade min blogg.

Nu ska jag aatergaa till receptionistjobbet i Las Vegas. Mitt maal idag aer att ta mig igenom dagen daa jag endast sovit en timma i natt och knoppen aer vaeldigt susig fraan foer lite soemn. Vill foerresten rekommendera alla ett besoek paa sajten pandora.com foer bra musik foer alla smaker och riktningar.

2008-01-08 @ 17:31:11
URL: http://gredemo.wordpress.com
Postat av: Jakob

Martin: A week on the Concord and Merrimack Rivers finns inte med i samlingen Konsten att vandra, så det är bara att sätta igång! Det ska bli en fröjd. Jag har själv just laddat ner originaltexten från The Gutenberg Project och sitter nu och skummar igenom den.

2008-01-10 @ 08:48:40
Postat av: Martin

Storartat! Jag går just nu igenom korrekturen till min Tolkienbok, men när det är avklarat kan vi ta itu med floderna (om ett par veckor). Kan du ladda ner Stevensons bok från Gutenberg också (så slipper jag skicka upp den)?

2008-01-10 @ 09:35:07

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback