Kom och köp avancerade vapensystem

Vansinne - är det inte egentligen den enda sunda reaktionen på att leva i ett samhälle som är så i grunden urspårat och groteskt som vårt? När Bofors VD pratar lyriskt om att det numera inte är något fult att sälja vapen till krigförande länder, vilket gör att vi kan profitera på till exempel USA:s krigföring i Mellanöstern på ett formidabelt vis. Det är djupt omoraliskt. Det är ren ondska. Men vem bryr sig? Inte många. Det är därför det kan fortgå. Nu är ett amerikanskt anfall mot Iran på gång. Det vore jättebra för Sveriges BNI.

Jag hade en diskussion med min gode vän A. i helgen som gick, om huruvida Sverige är ett stängt eller öppet land. Om vi svenskar är tillåtande och toleranta, eller om vi tvärtom är förbudsivrande och sluter oss inom våra egna täta led så fort något främmande uppenbarar sig vid horisonten.
Det är naturligtvis omöjligt att säga något generaliserande om en hel nations psykologi, det kom vi genast överens om. Och sedan fortsatte vi att göra just detta.

Vi tjänar alltså grova pengar på att amerikanska unga män skjuter ihjäl arabiska unga män på bekvämt avstånd från våra nyrenoverade kök, samtidigt som vi anlägger en förfinad europeisk air av pacifism och neutralitet - detta får mig att hata Sverige, att skämmas för Sverige, att vilja gå ur Sverige. Jag vill inte vara en del av den här skiten. Hur gör man för att bli medborgare i Världen i stället? 

Nej, vänta nu. Är det inte egentligen så att svenskar är ett mycket tolerant folk, eftersom "vi" tycks älska "våra" belackare med en kärlek som gränsar till masochism? Det svenska självhatet känner ju inga gränser.
Fram med piskan då: Vi är så otroligt stela och trista här i Sverige, javisst, fortsätt! Vi har ingen kontakt med våra känslor på samma sätt som människor från sydligare nejder, nä nä. Rapp! Den svenska vintern formar oss till känslomässiga krymplingar som frysande skyndar genom stadens gator till våra egna små radhus, inredda i trist IKEA-stil. Rapp! Japp! Så är det! 

Det finns bara ett sätt att inte bli vansinnig och det är att inte tänka - tyvärr inte en möjlighet för mig.

Med en intensiv klockarkärlek omfamnar vi andra kulturer och kulturyttringar, ett varmare och mer sensuellt sätt att leva, den sydländska spontaniteten, generositeten. Alla typiskt svenska kulturyttringar är ju trista och töntiga. Knätofs och hambo, fy fan. Rembetika däremot, och Zorbas dans, vilken passion! Eller salsa, så ljuvt sensuellt...
Vi faller som käglor för locktonerna från det exotiska, det gröna gräset som växer på andra sidan floden.

När jag skriver "vi" så menar jag förstås bara mig själv. Jag kan inte tala för någon annan, även om många säkerligen delar min kärlek till det exotiska, det främmande, det okända. Många har aldrig känt den lockelsen, många avskyr rentav allt främmande.
Tendenserna till en självtillräcklig svensknationalism som på senare tid vuxit sig starka i det svenska samhället, från botten (Sverigedemokrater i Skåne och Västra Götaland) till toppen (regeringen i allmänhet och Folkpartiet, som jag älskar att hata, i synnerhet) finns ju där. 
Och de kommer att växa sig starkare och starkare, som en svulst på samhällskroppen, tills vi åter är genomsyrade av svensknationalismen. Den förbannade nationalismen som jag trodde att vi hade gjort oss av med på 90-talet. Men nu kommer den tillbaka med en förfinad europeisk air av pacifism och neutralitet.
Åh, denna självtillräcklighet. Denna högröda, lönnfeta mallighet.

Nä, nu ska jag sluta mala på om det här. Festen har ju bara börjat, varför ska jag vara partycrasher? Nu fortsätter vi att sälja avancerade vapen till USA och andra krigförande länder. Det är en underbart lukrativ marknad.
Dessutom har vi några illegala invandrare att utvisa, de kostar också mycket pengar. Där finns det en hel del att spara.
Vem bryr sig om mänskliga hänsyn när det finns pengar att tjäna? Skål tamejfan!

Kommentarer:
Postat av: Johan

Skönt inlägg om motsägelser.
Det ligger i linje med vårt samtal igår på Hagabions café om vapenlobbyns makt - ja, överhuvudtaget lobbyismems makt som undergräver demokratins fundament och som driver oss mot avgrunden eftersom lobbyism legitimerar människans inneboende defekt och fiende: egoismen.
Men jag är inte helt säker på att vi bör såga nationalismen rakt av längs fotknölarna. Det finns fördelar med en kraft som verkar unifierande i ett annars splittrat samhälle där man inte känner samhörighet med varandra. Det finns således sund nationalism och mindre sund nationalism.
Men låt oss slå fast: alla länder kan bli bättre och inte minst Sverige.

Postat av: Hanna

Jag tycker det känns mer exotiskt att omfamna "typiskt svenska kulturyttringar". Om nu någon längre vet vad en typisk svensk kulturyttring är? Du nämner "knätofs och hambo" - dessa två saker är endast en avart av svensk folkmusik. Säg polskor istället, och du har något av det mest sensuella du kan tänka dig i musikväg. Lyssna till någon av de fältinspelningar som finns av gamla tanter och gubbar som sjunger och spelar låtar och visor som harmonimässigt liknar arabisk eller indisk musik, eller amerikansk folkmusik för den delen. Det är passion och endast passion, om än mer förfinad än spanska kastanjetter.

Förlåt mig, detta är blott min personliga uppfattning. Jag gräver där jag står och finner storartade ting i svensk kultur. Men visst är det ett hycklande land, visst.

2007-03-15 @ 13:39:29
URL: http://hannajudit.blogg.se
Postat av: Hanna

Jag tycker det känns mer exotiskt att omfamna "typiskt svenska kulturyttringar". Om nu någon längre vet vad en typisk svensk kulturyttring är? Du nämner "knätofs och hambo" - dessa två saker är endast en avart av svensk folkmusik. Säg polskor istället, och du har något av det mest sensuella du kan tänka dig i musikväg. Lyssna till någon av de fältinspelningar som finns av gamla tanter och gubbar som sjunger och spelar låtar och visor som harmonimässigt liknar arabisk eller indisk musik, eller amerikansk folkmusik för den delen. Det är passion och endast passion, om än mer förfinad än spanska kastanjetter.

Förlåt mig, detta är blott min personliga uppfattning. Jag gräver där jag står och finner storartade ting i svensk kultur. Men visst är det ett hycklande land, visst.

2007-03-15 @ 13:40:04
URL: http://hannajudit.blogg.se
Postat av: Jakob

Jag har fått en släng av Hata Sverige-sjukan, HSV, därav utfallen mot allt svenskt. Jag vet att det finns mycket bra i svensk folkmusik etc, men just nu känner jag bara: Lägg ner Sverige. Lägg ner skiten, låt det sjunka i Nordsjön. Ingen skulle sakna det.

2007-03-15 @ 15:05:43
Postat av: Martin

Bokaj!
Min kommentar har blivit spam-testad!
Måste passera ett spam-filter, påstås det. Vad för slags kriterier appliceras beträffande spam? Vem applicerar det? Regeringen?

Jävlar i havet, nu är det allvar.

2007-03-15 @ 15:18:05
Postat av: Lars Larsen

Läckert inlägg Jakob. Rapp! Japp!
För mig har bästa sättet att undvika vansinne att inte läsa tidningarna regelbundet (kollar bara på ibland på kultursidorna). Rekommenderas! Låt dom hålla på bäst dom kan. Vilhelm Ekelund sa nåt förträffligt om att de farligaste människorna för samhället är de som bara lever sitt eget samhällsoppositionella liv i lugn och ro...
Den som inte sätter skygglappar på sig kommer att gräma sig till döds.

2007-03-15 @ 16:41:31
URL: http://www.lars2.blogg.se
Postat av: modern

Suveränt bra text Jakob. Det typiska svenska vankelmodet med typisk sydländsk passion.

2007-03-15 @ 16:56:46
Postat av: Anders

Jag svarar med att förneka Spanien. Eller Garmich-Partenkirchen.

2007-03-15 @ 17:21:30
Postat av: Anders

Fast det är mycket som ruttnar här, det är alldeles klart, "alliansregeringen" är som en dekorativ giftsvamp.

2007-03-15 @ 17:25:06
Postat av: Martin

Jag skrev också om att förneka Spanien i en kommentar, men den spammades bort, kanske för att den också var lite kritisk mot Sverige. Såna här saker gör mig paranoid. Bokaj, du måste förklara vad som pågår, innan dina inlägg också försvinner. Är du där, förresten? Eller har du tagits av Säpo?

2007-03-15 @ 18:10:48
Postat av: Jonas Bergh

Det är något ruttet i staten Sverige.
För övrigt vet jag aldrig vad Sverige är.
Jag trivs i södra Skåne och Göteborg, men inte fan är människorna bättre där.
Och i Spanien och Portugal, men inte fan är människorna bättre där. Men annorlunda.
Tror jag.

2007-03-15 @ 22:41:28
URL: http://jonasbergh.blogspot.com
Postat av: Pablo Björn

Bra Jakob! På dom bara!
Sverige, är som alla nationalstater, bara en administrativ yta. Att förneka Sverige går alldeles utmärkt, eftersom Sverige endast är en konstruktion (en väldigt gammal konstruktion, förvisso). Konungariket Sverige, som utger sig för att vara en demokratisk stat, har en massa skumraskaffärer för sig, och det har den alltid haft (jmfr Gustav III:s egna kolonialparadis St Bartholomey, baltutlämningen, permittenttrafiken, IB-affären etc etc). Bakom spelets kulisser pågår en machiaveliansk agenda - att kasta av sig sina illusioner kan vara nog så deprimerande men också emanciperande. Vad som är bra i Sverige är att det finns människor som kan sätta träskor i maskineriet, som kan genomskåda falsarierna och ställa till med ofog (kreativt ofog, that is). Och i Sverige slipper man bli torterad och förföljd för det. Det är i alla fall något att glädjas åt.

2007-03-16 @ 10:15:09
Postat av: Hanna

Sverige är, bortsett från kylan, bäst i den övre halvan. Mer skog, mindre snack.

2007-03-16 @ 15:13:53
Postat av: Johan

Jakob: Är det inte även väldigt svenskt att klaga på och skämmas för det egna landet?

Pablo Björn: nationen, endast en administativ yta? Jag tror att nationen går djupare än så eftersom det även handlar om kulturer, beteenden, värderingar, språk etc.

Varför vågar inte vi brösta upp oss på riktigt och säga att "vi är bäst" och verkligen mena det? Alla andra nationer gör ju det utan självdistans.

Det ligger i själva nationssystemet att hävda den egna kulturens överlägsenhet. Om man inte anser att det egna landet är bäst, så lämnar man det och sällar sig en annan kultur som - totalt sett - ligger mer i linje med den egna uppfattningen vad "ett bra land" är.

Och förresten... nej, jag röstar inte på Sverigedemokraterna. ;)

2007-03-19 @ 23:16:42
URL: http://www.gender.se
Postat av: Johan

Johan:
Jo, båda attityderna är ju väldigt vanliga, dvs att man först ger uttryck för att Sverige är pinsamt och dåligt, och sen kommer man fram till att det inte finns något land som är så bra som Sverige, trots allt.
Det var den motsägelsefulla hållningen jag försökte fånga i mitt inlägg.
Jag älskar Sverige - och jag hatar Sverige.

2007-03-20 @ 08:37:00
Postat av: Jakob

Martin:
Jag passar på att skriva lite här mellan förhören, det verkar som om de ser mig som nån sorts fara för rikets säkerhet. Tydligen har jag gjort mig skyldig till brott mot grundlagen enligt Tryckfrihetsförordningen kap 5.3.1:

1. högförräderi, spioneri, grovt spioneri, grov obehörig befattning med hemlig uppgift, uppror, landsförräderi, landssvek eller försök, förberedelse eller stämpling till sådant brott.

Mina advokater jobbar just nu på att försöka rentvå mig från anklagelserna om "landssvek eller försök, förberedelse eller stämpling till sådant brott".

2007-03-20 @ 08:46:06
Postat av: Martin

Jakob: om jag klarar mig förbi censuren den här gången så låt mig istället föreslå att du avskedar dina advokater och upprättar hemlig bas på en ohelig strimma av internationellt vatten någonstans i mitten av Idefjorden - ungefär samma plan som för Prästvattnet - en husbåt med mjölsäckar, ugn och fiskelinor.

Johan: idén om nation är väl ändå ganska anakronistisk i det här skedet av den västerländska "civilisationen", tycker du inte? Vem är det vi försöker lura med dessa konventioner?





2007-03-20 @ 09:43:51
Postat av: Pablo Björn

Det här jäkla spamfiltret är enormt störigt och kommer att innebära ett rejält avbräck för diskussionerna på den här bloggen.

2007-03-20 @ 11:47:20
Postat av: Anders

Spam.

2007-03-20 @ 14:02:38
Postat av: 2345

Spam.

2007-03-20 @ 14:03:05
Postat av: Anders

Hur funkar det här filtret? Om det släpper igenom någon som kallar sig "2345", dvs klassisk bloggspam? (Det var jag, har inget bättre för mig just nu).

2007-03-20 @ 14:04:07
Postat av: Jakob

Martin: Precis! Minns du när vi var cirka fem respektive sju år, och planerade vad vi skulle bli när vi blev stora? Jag skulle bli bagare och du skulle bli fiskare, och vi skulle bo på en husbåt. Kommer du ihåg det?
Pablo: Beklagar spamfiltret, men det är nödvändigt för att vi inte ska drunkna i bisarra erbjudanden om att förlänga penisar och liknande. Spamsjukan har eskalerat här ett tag, och när det kom tjugo nya om dagen så såg jag mig till slut tvungen att ta fram Exterminatorn.
Jag håller på att ladda upp (och ladda ner) inför Dylan här för övrigt, ser fram emot en helg i Gentlemen-anda!

2007-03-20 @ 14:25:12
Postat av: Jakob

Anders: Tja, jag vet inte riktigt hur det här filtret funkar egentligen, men dig släppte de ju tydligen igenom. Men jag slipper i alla fall deleta tjugo skräpmeddelande om dagen.
"Spam, spam, spam, sausage and spam!"

2007-03-20 @ 14:27:19
Postat av: A.

Extraspelningen blir av. Jag ska till Sthlm snart, första och förhoppningsvis sista gången jag köar till en konsert, fy vad jobbigt.

2007-03-20 @ 14:32:10
Postat av: Martin

Jakob: Självklart minns jag husbåten, därav allusionen till mjölsäckarna och fiskelinan.
(Och apropå Monty Python: kan vi inte bara ta och förneka Sverige, Skandinavien, Europa, Chinaaaaaaa.......? Kameran zoomar stadigt ut från planeten.)

2007-03-20 @ 14:53:18
Postat av: Pablo Björn

Jag börjar mer och mer tro på Martins hypotes om SÄPO...

2007-03-20 @ 15:47:55
Postat av: Pablo Björn

Korta inlägg tycks gå genom.

2007-03-20 @ 15:48:18
Postat av: Pablo Björn

Men mitt långa, seriösa, svar på Johans inlägg betraktas tydligen som ytterst subversivt och skadligt.

2007-03-20 @ 15:48:59
Postat av: Pablo Björn

För det får inte komma med.

2007-03-20 @ 15:49:18
Postat av: Pablo Björn

Intressant att när jag nu spamar allt vad jag kan så funkar det...

2007-03-20 @ 15:49:43
Postat av: Jakob

Pablo: Det är onekligen en händelse som ser ut som en tanke! Staten vill tydligen inte att vi ska fördjupa oss för mycket i längre resonemang, det är bättre med ytliga, snabba och slängiga oneliners. Det kanske funkar om du skriver den långa kommentaren på sms-språk?

2007-03-20 @ 16:10:22
Postat av: Jakob

Kjamis :)

2007-03-20 @ 16:11:55
Postat av: Swondra

Åk till New York och se musikalen Spamalot på Broadway och dö sen lyckliga! Eller kom till Stockholm och hälsa på mig! Hint hint, nudge nudge, know what I mean? Nu har faktiskt de närmaste veckorna gått. För Bokaj, du var väl inte här när jag var där, hoppas jag!

2007-03-20 @ 18:16:54
Postat av: Johan

Martin: vad jag försöker hävda är att det är svårt att komma ifrån tanken om... ja, låt oss kalla det nationalism eller gemensamma kulturella drag som binder samman annars helt främmande människor och grupper till en större enhet.
Det kan vara bra, det kan vara dåligt (det finns många historiska exempel på det senare). Oavsett, tanken på dessa unifierande krafter är helt enkelt det som skapar länder.
USA exempelvis är ju ett land med ett otal nationaliteter där människorna enas av kanske just denna blandning av olika folk: det särskiljande blir den (enda?) gemensamma faktorn. Att man sedan har problem med fördomar åt alla håll - trots att man en gång kom hit av liberala skäl - är en annan femma.

2007-03-20 @ 18:33:02
URL: http://www.gender.se
Postat av: Martin

Johan: jag vet vad du menar. Det är MYTEN om den egna nationens överlägsenhet som är nationalismens främsta attraktionskraft. Och där kan konst, film och litteratur ha ett finger med i spelet; se bara på Riefenstahl och co. på trettiotalet, eller på hur Homero och Vergilius i stor utsträckning etablerade de grekiska och romerska nationalidentiteterna. (Det var också detta Tolkien försökte sig på med The Lord of the Rings, och till viss del lyckades med, bizarrt nog - i en undersökning för några år sedan visade det sig att nästan 20% av engelska högstadieelever trodde att slaget vid Helms Deep var en historisk sammandrabbning där brittiska trupper var involverade).
Vad jag menar med att nationalism är anakronistisk i dessa dagar är att den allt annat överskuggande myten nuförtiden är myten om framsteg och tillväxt, vilken inte känner några nationalistiska gränser - själva iden om gränser är i själva verket totalt främmande för denna myt i globaliseringens tidsålder.
Med andra ord - vi behöver nya myter för att organisera vår tillvaro och vårt tänkande på ett mindre destruktivt sätt.

2007-03-21 @ 10:09:25
Postat av: Pablo Björn

Jakob: Mitt inlägg går inte igenom. kan du fixa det? Måste du sitta och godkänna alla poster?

Postat av: Anders

Nu är jag en i den exklusiva skaran till debaser-spelningen. Men Jakob, jag ber dig, sätt in nästa avbetalning!! Jag har ingen månadslön som du vet.. Men vi ses i Gbg.

2007-03-21 @ 11:20:21
Postat av: Jakob

Myten om att vetenskaplig utveckling och tillväxt leder till en bättre värld är vår tids främsta fara, och en tankefigur som tyvärr är omhuldad av alla etablerade politiska rörelser. I debatten mellan
Snarare är det ju motsatsen som gäller: vetenskaplig utveckling och tillväxt leder till sämre villkor för både mänskligheten och de arter vi lagt under oss. Både historiskt och i dag.

2007-03-21 @ 11:31:08
Postat av: Pablo Björn

Anders: Jag tänkte att du skulle vara där. Jag och Jakob kommer att vara på plats i Skandinavium istället.

2007-03-21 @ 11:34:25
Postat av: Pablo Björn

Vad tycks om nya Dylanskivan? It´s rather good, I believe.

2007-03-21 @ 11:35:51
Postat av: Jakob

Pablo: Besvärligt, detta! Undrar varför det inte funkar? Jag godkänner alltså inte kommentarerna personligen, det är spamfiltret som fixar det, nån sorts automatisk sortering av vad som anses vara spam och vad som anses vara kommentarer från riktiga personer.
Så jag har alltså lämnat över det till moderskeppet, Moder Dator. "Hon är Moder Dator, allas vår mor..." etc. Jag vet inte vad hon har för urvalskriterier.

2007-03-21 @ 11:55:07
Postat av: Jakob

Det försvann lite text från min kommentar till Martin här tidigare (kl 11.31), så jag fortsätter här:

I den första debatten mellan Reinfeldt och Mona Sahlin på Aktuellt i måndags hade jag hoppats på en spänstig idédiskussion om klimathotet, men tyvärr verkade det som att de var i stort sett överens om att lösningen på problemet är ny teknik och att vi inte får äventyra den svenska tillväxten.
"Tillväxten", det är ju ett mål som inte får ifrågasättas om man inte vill bli betraktad som galning i dag. Samtidigt är man ju extremt korkad om man inte inser att vi håller på att ta livet av oss själva med den här jakten på tillväxt. Frågan är vem det är som är galen...

2007-03-21 @ 12:27:04
Postat av: Martin

Jakob: att det okritiskt tas för givet att tillväxt (d.v.s. tillväxt till varje pris) skulle vara allas mål är en tragedi, jag håller med. Men det är på samma gång ganska logiskt att politiker anammar denna hållning, med tanke på vilka katastrofala följder det skulle få att inte sträva efter att uppnå en minst lika stor ekonomisk tillväxt som de ekonomier man "matchas" mot, i form av arbetslöshet, ökade skulder, materiellt sätt sämre livsvillkor, etc. När man väl har gett sig in i leken får man leken följa, så att säga, annars förlorar man, och när man förlorar i ett spel som alla har accepterat som det enda vettiga spelet, då vinner man inte många väljare, tal y como están las cosas.
Det är inte en ond cirkel, med tanke på dess linjära karaktär - det är en ond pil som skickas mot ett odefinierat paradis någonstans bland kalla stjärnor (eller snarare en vägg med målade stjärnor som man förr eller senare kör rakt in i). Man vill inte komma till något slutmål, man vill bara komma vidare, som om man flydde från det förflutnas skabbiga livsvillkor. Man dyrkar en linjär rörelse framåt, uppåt. Därför kanske man skulle kunna kalla denna tidsålder för "den perversa lämmelns era".
För att ekologiska frågor ska tas i anspråk i dagens läge måste man uppfatta klimathotet som ett hot mot tillväxtmytens giltighet. Därför måste åtgärderna, om de överhuvudtaget ska tas i anspråk, också leda till någon sorts tillväxt. Man kan bara övertyga folk om att ersätta sina gamla glödlampor med mindre energiförbrukande varianter, vilket är en kampanj som pågår i vissa stater i USA, om det finns en industri bakom som har mutat till sig senatorernas tjänster och kan garantera större tillväxt än försäljningen av de gamla glödlamporna var kapabel att generera.
Myten, och symbolerna som artikulerar den, måste ändras om någon annan väg ska anses möjlig.

2007-03-21 @ 13:22:38
Postat av: Pablo Björn

En nationalstat är endast en administrativ yta. Att gränserna går där de går är ett resultat av historiska faktorer, som ofta inte har ett jota med kulturer, beteenden, värderingar, språk etc att göra.

2007-03-21 @ 15:18:45
Postat av: Pablo Björn

En nationalstat är endast en administrativ yta. Att gränserna går där de går är ett resultat av historiska faktorer, som ofta inte har ett jota med kulturer, beteenden, värderingar, språk etc att göra.

2007-03-21 @ 15:18:45
Postat av: Pablo Björn

En nationalstat är endast en administrativ yta. Att gränserna går där de går är ett resultat av historiska faktorer, som ofta inte har ett jota med kulturer, beteenden, värderingar, språk etc att göra.

2007-03-21 @ 15:18:46
Postat av: The Pocked Man

Detta är för f-n inte klokt.

2007-03-21 @ 15:23:20
Postat av: Anonym

gå in på
www.köttaspädgrisar.com
och få dig en skön stund

2007-03-21 @ 15:24:54
Postat av: Anonym

gå in på
www.köttaspädgrisar.com
och få dig en skön stund

2007-03-21 @ 15:24:56
Postat av: Jakob

Martin:
Ja, men låt oss inte underskatta människans förmåga att snabbt och flexibelt förändra sitt tänkande, både individuellt och i flock!
Människan är visserligen ett djur, men ett socialt djur, och när paradigmen skiftar tenderar vi att hänga med flockens rörelse.
Jag tror att vi ser början till ett sådant paradigmskifte nu. Flocken vänder och springer åt ett annat håll när vägen inte längre är framkomlig där framme.

Men i stället för att tala om flockbeteende kan vi gå in på det individuella planet.
Att intressera sig för de större sammanhangen, att söka någon form av mening i tillvaron och ett hållbart sätt att leva är en drift, starkare än den kortsiktiga egoismen tror jag. Människan behöver något meningsfullt att tro på, och värdenihilism är inte tillfredsställande i det långa loppet.

Vi kan alltid vidga våra vyer och överskrida den kontext som begränsar oss, i det här fallet tillväxtmyten.
Vad som krävs är ett tankesprång, och jag kan inte tänka mig en starkare motivationsfaktor än att vi nu, med kallsvetten rinnande innanför skjortkragen, inser att vi själva pajar förutsättningarna för att leva på den här planeten, något som håller på att sippra ner i de flestas medvetanden vid det här laget.

2007-03-21 @ 15:52:02
Postat av: Martin

Jakob: Ja, förhoppningsvis kan man se början till ett paradigmskifte nu, men det är starka krafter i rörelse i den här flodvågen. Subversiva strömmar kan dock, tror jag, påverka opinionen om de presenterar alternativa myter på bred front, och inte låter sig varken nedslås eller ryckas med i lämmeltåget som förr eller senare leder ner i djupet. Vi måste aktivt motarbeta denna myt i olika forum, men för att detta ska bli effektivt måste vi göra dessa myter attraktiva för den breda allmänheten.

Det handlar inte om att sälja sig själv, snarare om att varsebli panoramat. Det stora misstaget som anhängarna till femtio och sextiotalens counterculture gjorde sig skyldiga till, vare sig det nu var beatniks, hippies eller s.k. gröna vågare, var att underskatta marknadens krafter och lockelser, att inte ta dem i anspråk i tillräckligt hög grad. Kruxet är att använda systemet och vända det mot sig självt. Revolution, eller snarare implosion, måste förmodligen idag bygga på att döda sin husse, d.v.s. att generera resurser och sedan rikta dem mot sin egen kärna. Bill Gates exempel är intressant i all sin (relativa) futtighet. Om han bara kunde använda en lite större procentenhet av sin förmögenhet till dessa syften kanske det kunde hända något riktigt intressant.


2007-03-21 @ 16:34:37
Postat av: Johan

Martin: det är sant. Men samtidigt undrar jag om världen - utöver miljöproblem och världshandel - är så global som man påstår. det finns en övertro till de globala lösningarna. Hur ofta har våra globala organ verkligen fungerat fullt ut? Svar: ganska sällan. Den lilla människan bryr sig om närmiljön och det är därför där som krafterna bör riktas. Resultatet skulle däremot bli globalt av alla lokala åtgärder.
Kommer vi någonsin kunna skapa en värdslig myt som alla jordbor underkastar sig och tror på?
Jakob: jag tycker det inte håller att att skylla allt på den vetenskapliga utvecklingen. Vi är där vi nu är till följd av olika vetenskapliga upptäckter, det är ju en ofrånkomlig historisk sanning: vi kan inte revidera historien. Det är sant att utan exempelvis ångmaskinen, så skulle vi inte ha släppt ut så mycket avgaser och gifter i naturen. Vi skulle fortfarande elda med ved och bruka jorden för hand, inte heller skulle världen vara överbefolkad eftersom misväxt, sjukdomar och naturkatastrofer skulle rensa undan.
Men det är inte fruktbart att gråta över spilld mjölk. Det handlar om att använda vetenskapen i miljöbesparande syften. Det svåra är att egentligen veta vad som är rätt eftersom många miljöåtgärder har kommit att förkastats som kontraproduktiva eller menlösa totalt sett. Tänk bara på debatten kring återvinningens vara eller icke vara.
Du har givetvis rätt i att det är tanken om ständig tillväxt som är boven i dramat.
Det är inte är de politiska ideologierna som bär på lösningarna, det är den enskilda individen:
Hur mycket är varje individ beredd att offra av sin bekvämlighet för att rädda världen?
Vi måste fundera på vad ett gott liv är.
Pablo Björn: Jag tror vi menar samma sak eftersom det svårt att argumentera emot tanken på att det finns områden där folk "ser ut" och "tycker ungefär lika".det är sant att nationsgränserna uppstått genom olika slags konflikter.
Vad jag menar är att nationen som sådan har utvecklats genom historien till att bli ett område med mer eller mindre gemensamma kulturella drag. Det finns flera, liksom du, som ratar tanken på Sverige ens någonsin varit en nationalstat.

2007-03-21 @ 17:32:25
URL: http://www.gender.se
Postat av: Martin

Johan: en global myt måste av nödvändighet vara relaterad till naturliga cykler och därför kunna appliceras överallt. Det är delvis det som är tanken med myten om Fågelskrämman så som den uttrycks i "Guide till Ovanliga Platser...". Vi måste decentralisera människans roll i ekosystemet - det måste vara första steget för att kunna omdefiniera definitionen av vad ett bra liv går ut på.

2007-03-21 @ 17:42:50
Postat av: Jakob

Det viktigaste är att vi inte blir förstockade, utan bevarar tron på att det går att inrätta ett nytt och bättre samhälle i spillrorna av det här.

2007-03-22 @ 09:05:23
Postat av: Pablo Björn

Johan: jag har ett längre svar till dig men spamfiltret tillåter inte att jag publicerar det här. Jag har istället postat det på Genders hemsida.

2007-03-22 @ 10:49:34
Postat av: Martin

Jakob: correctamundo, det är givetvis en grundförutsättning. Och det är delvis där som uppdaterade versioner av olika religioner kan vara behjälpliga för bräkande skaror av flockdjur som inte vill göra sig av med sina bojor men som har börjat förstå att vart den tanklöse herden är opå väg, och att deras egen avkomma kanske kommer att vallas rakt ner i djupet.

Stephen Kings "The Stand" (skriven på sjuttiotalet) är ungefär åttahundra sidor för lång, men som fenomen betraktat ett intressant exempel på detta.

(Rollen som domedagsprofet är dessutom mycket tilltalande, måste jag säga - den har en aura av mani, mysticism och romantik i Blakes anda. Det är något som King missar i sin strävan att skriva diskbänksterror.)

2007-03-22 @ 13:13:57
Postat av: Johan

Pablo Björn: Tack för boktipsen. Jag menar att man identifierar sig med olika grupper på olika nivåer, beroende på situation. Att nationalstaten är en konstruktion stämmer mycket riktigt, men det svårt att helt förkasta att det finns folk med gemensamma kulturyttringar, måhända knätofsar eller midsommarstänger.
Visst, man har ofta mer gemensamt med en viss samhällsgrupp än man har med sin avlägsna språkliga kusin i norr.
Låt oss komma till en mer konstruktiv diskussion:
Är det eftersträvandvärt att skapa kulturellt homogena samhällen? Det verkar som dessa stater tenderar att vara mindre konfliktbenägna. Risken är dock att minoriteterna kommer i klämm desto oftare. Vi har ju exempel på heterogena länder som forna Jugoslavien som avskräckande exempel på hur det "kan gå" om det vill sig riktigt illa. Eller fördomar som växer fram om i segregationens namn, jag tänker på förorterna.

2007-03-22 @ 17:57:45
URL: http://www.gender.se
Postat av: Johan

Pablo: jag testade att klistra in ditt inlägg från GENDERs gästbok, men det tycks vara så att ditt namn får spamfiltret att reagera...

2007-03-22 @ 17:59:04
URL: http://www.gender.se
Postat av: Martin

Kulturellt homogena samhällen är spirituellt, intellektuellt och konstnärligt döda samhällen. Det är en sådan likriktad rörelse som konsumtionsreligionen strävar efter - vilken samhällsgrupp som helst, om den är organiserad efter ett och samma mönster, är lättare att planera för vad beträffar den heliga principen om tillgång och efterfrågan än heterogena grupper, och ju större desto bättre.

Skräckscenariot för denna religions förespråkare är splittring och personliga val. Internets genomslag i folkhemmet har skapat ett drömläge för konsumtionsreligionen. De som inte vill vara med och dyrka är fortfarande förhållandevis få och betraktas därför med ett visst mått av överseende; politikerna (och jag menar nu politiker från alla riksdagspartier) kan rentav kosta på sig att hycklande framhålla dessa grupper som något slags ideal i den moderna, krasst materiella världen. Tomma ord... Att förespråka andra livsstilar än de som stimulerar konsumtion och bidrar till att skapa tillväxt kommer att betraktas som kriminellt så fort idéerna ifråga slår rot i den breda allmänheten, så länge inte samma sak skedde i andra ekonomier världen över på samma gång. En sån tajming tycks mig ganska utopisk, så jag antar att vi måste sköta resistensen från väl kamouflerade garnisoner...








2007-03-23 @ 09:40:30
Postat av: Nallen i skogen

Ett etniskt homogent samhälle kollapsar inifrån. Det verkar som om skillnader i kultur och stil är det som för ett samhälle framåt. Det är i mötet mellan kulturer som nya impulser uppstår. Om Martins teori stämmer kommer de kommersiella krafterna att bittert uppleva att deras så kära utveckling mot ökad tillväxt stagnerar. Hela denna tillväxtdyrkan, som Martin talar om, är i sig destruktiv. Någonstans tar det stopp och tillväxten måste sluta. Stephen Donaldson skildrar ett sådant förlopp i sin romansvit "The Gap Series" (men där räddas den kosmiska bolagsjätten av upptäckten av en utomjordisk civilisation och marknad).
Etniska konflikter har ofta en materiell bas. Många av striderna i forna Jugoslavien var om områden i Bosnien och Kroatien som var rika på naturtillgångar. Den nationalstatliga gemenskapen är en konstruktion och en chimär, men den kan användas som täckmantel för ekonomisk imperialism. Det är först när folk inser att vi är människor i första hand och svenskar, peruaner, kanadensare, senegaleser, afghaner, palestinier, japaner och papuaner i andra hand som en bra grund för lösning av världens problem kan uppstå.

2007-03-23 @ 12:11:28
Postat av: Pablo Björn

Wohooo! Jag kom förbi spamfiltret!

2007-03-23 @ 12:11:50
Postat av: Jacob Dahlin

Jag med!

2007-03-23 @ 17:27:40
Postat av: En svensk tiger

Ja, Björnen, sant nog, men är vi ändå inte djur i första hand? Och som djur är vi en del av ett större ekosystem. I tron att vi inte hör till den naturliga världen har vi försökt sätta oss över naturens cykler och nu protesterar ekosystemet mot vår destruktiva framfart. Lovelocks Gaiateori bygger på att vår planet är "a self-regulating system", vilket ju låter mycket praktiskt, men att vara självreglerande innebär delvis att rationalisera bort de element som hotar ens överlevnad - som kemoterapi mot cancer. Människan är just nu den här planetens cancer.



2007-03-23 @ 17:50:23
Postat av: Johan

Ja, likriktade samhällen har gått under det är sant. Men USA som är ytterst heterogent i jämförelse funkar inte så bra. Väldigt många tycker illa om "de andra". Vad beror detta tvivel mot det främmande på? Kan man verkligen skylla på historien (slaveriet och religionsavvikelser)?

2007-03-24 @ 18:51:11
URL: http://www.gender.se
Postat av: Pablo Björn

Johan. De rasoroligheter som finns i USA kan enkelt förklaras med ekonomiska orsaker. Skillnaderna mellan vita och svarta amerikaners levnadsstandard är fortfarande stora även om det har hänt en del på senare år. Den amerikanska söderns konflikter kan spåras till inbördeskriget och den depression som drabbade den förlorande sidan. Flera andra exempel i historien visar på att när ett samhälle får en nedgång ekonomiskt så blommar etniska och religiösa motsättningar upp.
Tiger. Visst är vi djur, och visst ligger det mycket i Gaia-teorin. Naturen är som du påpekar, ett slutet ekosystem som är duktigt på att behandla sig själv. Som du är inne på i "Guide till ovanliga platser..." så har människans brott mot den cykliska livsstilen inneburit en mängd problem.

2007-03-26 @ 11:21:20

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback