Ormus och Ariman, en dialog efter ett förlorat val

"Man kan inte betrakta verkligheten från Sirius. Man ser ingenting från den höjden. Vad som behövs är en trampolin. Man måste plumsa rakt ner i allting. Glöm inte bort att inte bara nuet utan också det förflutna är i ständig rörelse, och att allt som levt ännu lever, förändras, omvandlas, förflyttar sig, transformeras, och att verkligheten motsäger sig själv hundra gånger om dagen som den gamla pratkvarn den är."
- Blaise Cendrars


Ormus och Ariman, en dialog efter ett förlorat val

Ariman:
- Jag föredrog dig förra året, Ormus,
när du var deprimerad
när du satsade på att vinna lotteriet
och inte övervägde att pantsätta din själ
varje dag klockan 08.30
Du kan väl inte mena att du på allvar
tänker återvända till samhället?
För då drar jag undan min mantel
och visar vem jag verkligen är
och hur illa jag kan göra dig

Ormus:
- Bitterheten klär dig inte, Ariman,
gå tillbaka dit du kom ifrån!
Jag har varken tid eller ork,
ser du inte hur soler lyser upp allting
och avslöjar färgen på dina ögon?
Bitterhet är allt som du har kvar,
inga spår av stil och elegans
i ditt ansikte, bara breven som åersändes
och samtalen som aldrig kom

Ariman:
- Se upp med den där stegen, Ormus,
det är så lätt att kliva på de andras huvuden
på vägen upp, men högst där uppe
är det bara du och vinden
och det blåser upp till storm 

Kommentarer:
Postat av: Elin Josefin

Hej Jopp,
Ar du fortfarande kvar?

2006-09-19 @ 13:56:57
Postat av: Alex

Jak! you goin' to håkan hellström or what? jag ska dit och jag undrade om jag kunder sova hos dig afterwards hade jag hört.

Postat av: Jakob

Det är klart att det går bra! Välkommen, señor. Och jag tänkte nog också gå och se Håkan...

2006-09-22 @ 09:59:23
Postat av: Jakob

Elin: Jag är kvar!

2006-09-22 @ 09:59:50
Postat av: Elin Josefin

Jasopp, vem borde ha varit statsminister? Jag har inte foljt valet mycket men jag fallde en tar over moderaternas intagande. The Sunday Times beskriver Reinfelt som en globaliseringens van. Vill du fortfarande utvandra?
Ha kul pa konserten! Och Alk, grattis till vad jag forstar var en bra spelning igar.

2006-09-22 @ 15:48:53
Postat av: modern

Eftersom detta är den ultimata platsen att sprida familjenyheter-läses av alla- kan jag härmed meddela följande goda nyhet: Martin har fått besked-jobbet på universitetetär är hans. Korka upp champagnen!

2006-09-25 @ 10:31:16
Postat av: E.J. Utter

Hurra! Hurra! Hurra! En ny, battre era for var Tiger!

2006-09-25 @ 15:32:33
Postat av: Johan

Det händer goda ting i världen: först jobb till Jakob, sedan till Martin, Ida, samt timjobb på gymnasiet för mig... alltid nåt.. hurra!

2006-09-26 @ 21:11:46
URL: http://www.myspace.com/midgetfantasy
Postat av: Johan

Vänta nu... apropå goda ting, du menar väl seger? ;)

2006-09-26 @ 21:13:06
Postat av: Martin

Räv! Utter! Wullter! m.fl.

Det tycks saledes bli en utomordentlig höst bade för rävar och tigrar - och förhoppningsvids även för uttrar och mental bros och kanske ocksa björnar (?) vad det lider. Goda ting var ordet! Nu kan man börja planera trädhus pa allvar utan att distraheras av orchernas trummor.

En suggestiv dimma vältrar sig fram i grenverket, drar fram uraldriga senor genom bark och kött.

Djur och fränder, hurra!

2006-09-27 @ 08:33:20
Postat av: Jakob

Martin: Gratulerar! Universitetsanställning, no less, det är ju strålande. Detta måste firas. När, var, hur?
Jag kan meddela att det går bra även för björnen Pablo, han har fått en fast anställning på sin skola. Jag antar att det är OK att jag släpper den informationen här.

Elin Josefin och Johan: Jo, valet var sannerligen en förlust, nu får vi Fredrik Reinfeldt som statsminister, mannen som skrev boken "Det sovande folket" där han bland annat argumenterar för att staten inte ska låta folk svälta ihjäl, men i övrigt har den inga förpliktelser mot medborgarna. Vidare får vi Lars Leijonborg som minister av något slag (den borgerliga regeringen har fortfarande inte presenterat några utnämningar förutom statsministerposten), mannen som vill att lärare ska rapportera elever som visar ett starkt intresse för islam till Säpo. Vi får också Maud Olofsson, antagligen som näringsminister, kvinnan som vill att företag fritt ska kunna avskeda ungdomar under 26 år (det blev kravaller i Frankrike när detta förslag las av deras regering). Sen har vi Göran Hägglund som bara är en fjant i största allmänhet. Ja, detta är bara idioterna i ledande ställning.
Sverigedemokraterna hade också stora framgångar i valet, allra bäst gick det för dem i Skåne och Västsverige, i Landskrona fick de hela 22%. Det var inte långt ifrån att det här gamla nazistpartiet kom in i riksdagen. Ja, det är snart dags att utvandra.

2006-09-28 @ 08:58:39
Postat av: Martin

Till att börja med ma jag nu gratulera modern pa födelsedagen och tacka henne för bilder och kort, och Alexander för Gold Rush, som jag nu äntligen far en chans att lyssna pa.

Och bravo till Pablo Björn, den värmländske kämpen!

Lat oss satsa pa att fira vad som är gott och skjuta det onda i sank genom subversiv intellektuell verksamhet (sa länge kanalerna halls öppna da alltsa).

Vi kanske skulle kunna ses i England vid lämplig tidpunkt under vintern? Alla! Uttern kanske kan kolla upp med förläggning pa nagon inspirerande plats i trakterna av Maldon eller sa? Jag ser framför mig nagra dagar med vandringar, botaniserande pa brittiska antikvariat, helkvällar pa Ylande Kultingar, kall dimma, besvärliga tidvatten, stenplockning, etc.

Vad tycker ni?

2006-09-28 @ 09:38:09
Postat av: modern

tack så mycket!

2006-09-28 @ 12:14:31
Postat av: Johan

Jakob, din subversive vänstersnubbe, The Nurse ligger nu ute på MySpace, kommer uppdatera med lämpliga bilder framöver. Säg till om du vill ändra något dessutom. Vi måste spela in nya låtar snart!

2006-09-28 @ 14:38:03
URL: http://www.myspace.com/nursesweden
Postat av: Elin Josefin

Yeah! Grattis du utmarkta moder, jag skalar for din halsa.
Mort et al: ni ar alltid valkomna till dessa trakter med dess mjolkiga skyar och mjuka marker. Jag foreslar en tur till The Lake District. Dar kan man 'rambla' och klattra. Eller, och herr Jak detta kanske inspirerar dig mera, till The Yorkshire Moors, var Svindlande Hojder utspelar sig. Vi kan latsas vara Heathcliff, och irra runt i dimmorna tills vi vill bli spoken. De salta lerfalten runt Maldon ar ocksa lampliga for dimmor och vresiga fiskare, och fulla av ostron! Ja, kom hit!

2006-09-28 @ 16:19:28
Postat av: mikaela

det verkar som att jag måste gå med på att jakob simonsson existerar då jag nyligen träffade på en av hans kusiner på en fest hos en kamrat. han intygade att jakob simonsson lever och har hälsan och att det inte alls är ett påhitt av anders.

2006-09-29 @ 00:34:32
Postat av: Gustaf

Tänkte väl inte nödvändigtvis kommentera utan mer komma med en kommentar och en bokrekommendation som jag glömde medan vi satt och ölade. Jag läste idag klart "Gästen" av Nicklas Rådström och den hade jag tänkt att rekommendera dig under eftermiddagens öldrickande. Förresten kan jag göra det till alla läsare och kommenterare. Roligare bok var länge sen jag läste. Även om jag skrattade åt HCs dråpligheter är frågan i slutet vem, Dickens eller Andersen, är den mest egendomlige?

2006-09-29 @ 18:54:57
Postat av: Pablo Björn

Grattis herr Tiger, till tjänsten! Rapport från de Norra ödemarkerna kommer, nu är Uppsatsen klar och betygsatt så jag har helt plötsligt fritid.

2006-10-01 @ 18:15:47
Postat av: Jakob

Elin och Martin: Ja för tusan, till England i vinter vår kosa vi styr! Yorkshire eller Lake District, båda trakterna är ju laddade med historiskt och litterärt sprängstoff och bör vara inspirerande platser för att umgås, vandra och dricka sångmön till. Detta bör realiseras!

Johan: The Nurse, ja, ett bra projekt. Det finns ju ett par låtar att spela in. Vi får ses snart! Till att börja med: någon indier på 2:a Långgatan?

2006-10-03 @ 15:47:28
Postat av: Martin

Pablo: tack. Det vore fuint med en duva snart.

Johan och Bokaj: Lyssnade just pa den laddade laten Nurse, den knappt dämpade angesten i Jakobs röst minnesvärd, likasa de ganska djärva tystnaderna och den ettriga parasiterande slingan som klänger sig fast pa en pa ett lite obehagligt sätt. Ser framför mig en video med mycket blekt ljus.

Jakob, Elin, djur och vänner: Hur ser det ut för er i December?

Jag har ledigt 6:e till 10:e, sen är det fran dag 22 och framat.

Därefter har jag ingen undervisning i januari, men Lucia gar i skolan och Cristina jobbar. Bara Gabriela skulle da kunna haka pa.

The Battle of Maldon!

Allt som har med dimma, fuktig sand och välfyllda stop i mörka lokaler att göra är välkommet. (Undrar förresten vad Freud skulle ha sagt om det där).

2006-10-04 @ 10:41:22
Postat av: Pablo Björn

Alfredo: Träffade gamle musketören Ted på tåget häromdagen. Kolla in karlns senaste verk på www.kaptensverige.se!

2006-10-08 @ 22:36:14

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback