The Philosopher´s site

Genom den förträfflige Simon Westerbergs förträffliga blogg (länk här bredvid) ramlade jag över en kul testa-vilken-filosof-som-ligger-dig-närmast-sida: 
http://www.selectsmart.com/PHILOSOPHY/
 Intressant resultat, Sartre var väl inte så överraskande men Kant och Thomas av Aquino? Förbryllande. Prova själva! Nu ska jag bara ta reda på vem den där Nel Noddings är, som jag tydligen har så mycket gemensamt med.

1.         Jean-Paul Sartre   (100%)
2.Spinoza   (95%)
3.Kant   (85%) 
4.Aquinas   (80%)
5.Stoics   (78%)
6.Nel Noddings   (73%)
7.Jeremy Bentham   (67%)
8.Aristotle   (65%)
9.Nietzsche   (64%)
10.Epicureans   (58%)
11.St. Augustine   (55%)
12.Ockham   (50%)
13.John Stuart Mill   (48%)
14.David Hume   (42%)
15.Ayn Rand   (41%)
16.Prescriptivism   (30%)
17.Plato   (29%)
18.Cynics   (20%)
19.Thomas Hobbes   (18%)

Kommentarer:
Postat av: Gustaf

Nu har jag gjort filosoftestet och se på fan: Jag blev en kantian. Trots att jag svarade emot det kategoriska imperativet. Hur är det möjligt? Mill kom sen, Sartre, epikuréerna, Bentham, Ayn Rand, Aquino osv. Jag var långt från rackarna jag gillar som Nietzsche och Aristoteles (nåja Aquino var över 50-strecket och han är ju nästan som Aristoteles. Annars var det ett roligt test. Syns på festen

2006-11-14 @ 11:14:17
Postat av: Elin Josefin

Gustaf, jag blev ocksa en kantian, och en Sartre (100% pa bada). Var stolt! I Kant finns ju allt, fantasi och kunskap i ljuv harmoni! Alla filosofer efter Kant har Kant-komplex. Inklusive Nietzsche.

2006-11-15 @ 12:52:37
Postat av: Swondra

Filosofiska testet verkar spännande, ska kika lite närmare på det strax. Först tänke jag förhöra mig om vart folk ämnar fira jul. Någon som känner sig upplagd för en Töllåsjul? Epigran? Cluedo? Kanske rentav lite tvättäkta jullovsångest?

2006-11-15 @ 19:03:12
Postat av: Elin Josefin

Yo Swon,
jag ar kvar i england och vantar ut fodseln av Marigolds unge. Men det blir nog jullovsangest har med, kan jag lova. Forresten tanker jag ofta pa aftonen den 21e juli da vi fjollade over den daggvata angen for att flamsa runt en spokbuss. Det var ratt satt att avsluta min oskyldiga flick-period pa.
Apropa Nietzsche sa vill jag forresten fraga mig vad han har for etiskt varde egentligen? Die Ubermensch ar ensammen i varlden, som jag forstar det.

2006-11-16 @ 20:33:07
Postat av: Swondra

Elin, jag tänker också väldigt ofta på den där natten som aldrig ville ta slut. Och jag tänker ofta ofta ofta på dig och Brandon och vilket helvete ni går igenom. Men jag tror på att det kommer flera nätter med dagg. Du får inte tappa bort vem du är i allt det här! Och du är inte ensammen i världen!

2006-11-16 @ 21:23:57
Postat av: Boel Schenlaer

Natten stryker filosoferna medhårs. Hör gärna av Dig, Jakob, till ovan epostadress.

Rolig läsning om kronsjö!

Boel

Postat av: Elin Josefin

Hej Jak, Gbg-möte på fredag? Jag är här!

2006-11-22 @ 11:49:32
Postat av: Martin

Jaha, sa var da den saken klar, även jag en hundraprocentig kantian. Därefter följde Spinoza och pa tredje plats... Bentham. De första tva gar jag med pa, men Bentham...? Ett tvivelaktigt nöje, to say the least. Hellre lembian än benthamian, de fa lederna till trots. De har ju i alla fall sin öken, sina stenar och sin drift att vandra, oberoende av vad t.e.x. hippiejägarna i super x-15 hade sagt om deras rätt att existera om de nu hade bott i samma värld. Nagon borde ha skickat en anfallsgris mot Jeremy's rum och sedan kulminerat med ett triumfalt snorsprut, medan det ännu fanns tid.

Jag förstar inte det här...

2006-11-23 @ 13:29:08
Postat av: Jakob

Martin: Ha ha! Min herre behagar referera till diverse hemmagjorda soloäventyr!
OBS: Ett paket far sin strävsamma väg neråt Spaniens land as we speak...

Elin: Öh? I Sverige? Då får vi ses, absolut! Till Gbg i morgon?

2006-11-23 @ 15:10:25
Postat av: alla kantianers moder

Jag är lite imponerad av alla er som genomför detta berömda filosofitest. Gjorde en snabbkoll och konstaterade att det är långt långt bortom min koncentrationsnivå. Men den där Kant tycks ha haft ett visst inflytande i familjen hur det nu har gått till.
Jakob: hur har du det imorgon vid lunchtid? Jag är ledig och tar med mig Elin till Gbg.

2006-11-23 @ 15:32:03
Postat av: Murken Murkel

O herre gud....jag bidde 100% Stoiker.....Kant, Spinoza och Aquinas foljde tatt. Jag vet inte riktigt om jag ar tillrackligt insatt i filosofi for att fa palitliga svar....Det kanns inte riktigt ratt att bestamma sig pa 10 sekunder varifran moralitet harstammar eller om alla borde leva efter dina egna principer.
Jag ar skeptisk....

2007-01-05 @ 18:35:29

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback