Dagarna denna vår är som år

Varje dag går jag igenom alla mina möjligheter, kastar linan i vattnet och försöker dra så fort det rycker till, tyvärr har jag hittills inte fått något på kroken. Mer som verkligt fiske i en försurad sjö än som fiskdamm, när man var på barnkalas fick man ju napp så fort man drog - tjoho, en påse Palle Kuling! Ack, denna prepubertala känsla av att allt är möjligt. Nu är den långt borta.
Men denna morgon kastade jag ut linan på nytt och kanske får jag någonting med mig där. Nästa vecka får jag reda på mer om det där, ska återigen inte skriva för mycket om det - jag är en hopplöst vidskeplig person. Senast gick det tyvärr åt helvete - nu kanske paradiset väntar? Tack Johan, i alla fall, för att du lagt ett gott ord för mig. Det kan visa sig vara guld värt!

Jag skriver inte dagbok just nu. Det där går ju i vågor. När jag var i fjortonårsåldern och livet var riktigt tråkigt förde jag en dagbok som gick ut på att jag skrev vad jag ville skulle hända, vad jag ville säga till folk eller vad jag ville göra, och så gick dagarna ut på att försöka uppfylla de här önskningarna. Jag levde livet liksom retroaktivt utifrån det skrivna ordet. Jag kanske skulle ta upp det igen? fast kanske inte. Livet och vardagen innehåller så oändligt mycket mer i dag och det är synd att försöka styra det alltför mycket. Men den här våren skulle onekligen behöva jazzas upp ganska ordentligt.

En god tröst i den fattiga, regniga våren är åtminstone Kjell Höglunds senaste skiva, "Pandoras ask". Texterna är en smula sinnessjuka, och samtidigt fulla av visdom och melankoli. Gubben kan än!


Kommentarer:
Postat av: Anders

Någon behöver muntras upp, hör jag. Det kommer nog lösa sig, kanske senare än förr men det slutar lyckligt. Bara du inte jazzar upp våren med jazztobak!

2006-05-18 @ 15:43:33
Postat av: Johan

Jag håller tummarna! Kanske hitta på något i helgen?

Postat av: murkla

Alskade Jakob!
Lusenbaumen sover, sa jag passar pa att knattra ner ett par rader.
Svensk var. Ar det kanske sa att saker och ting ar som de brukar vara, men att det ar VAREN som gor dig slak? Om detta ar fallet, sa vet jag hur du kanner dig....denna lilla stund innan sommaren nar allt verkar ha hakat upp sig pa repeat (naturen och kanske ditt liv? Nu ar den tiden da "naturen kukar ur") ar den tiden pa aret jag fruktar mest. Deppighet och vata filtar over huvuden kanns oundvikliga. Tank nu pa det som kommer snart! Till exempel blommande korsbarstrad och utedagar.
Din fattiga syster sitter i San Francisco och vandas hon med. Utan natur pa repeat, men med livet pa detsamma. Fokus har jag pa framtiden och det forflutna. Dranker mig i nostalgi varje gang jag talar med Elin Josefin och gar i spinn over trevliga tradhusplaner under sommaren.
Mister Jak: jag ser battre tider i din framtid! Prova att dranka dig i drommar!

2006-05-18 @ 21:39:36
Postat av: Elin Josefin

Om du drommer dig tillbaka till studentens ljuva dagar sa kan en student har meddela att hon har arstenta imorgon och kan inte fa sig for att sluta spela flojt. Jag hoppas att Leibniz och spinoza skall uppenbara sig genom Bach. Har inte sa mycket hopp om Locke och Berkeley, dock, de verkar ha haft det for trakigt i sina liv. Forovrigt vill jag papeka att folk som inte vill anstalla dig ar dumma. De har glomt bort vad verklig tankeverksamhet ar. Och sadana vill du ju inte arbeta for, eh?
Och snalla goda Jak, skulle du kunna branna 'Pandoras ask'och skicka till mig? Jag kan ge pengar till frimarke...

2006-05-19 @ 14:36:56
Postat av: Jakob

Kära Murkla: Framtiden och det förflutna... ja! Tack för dina ord. Våren i sig är inget problem, det är bara det att allt ställs på spel i dessa tider, katastrof eller succé. Men Lusenbaumar kommer och skapar nya sammanhang och ny betydelse.
Bättre tider kan komma!

"Tillbaka till stjärnorna
varfirån du kom
tillbaka till stjärnorna
vänd dig inte om
fortsätt framåt och uppåt
dit du nu ska"

Kjell Höglund, "Pandoras ask"

Elin: Jo, studentens dagar var ljuva en gång i tiden... fast jag är ju fortfarande student! Japp, jag bränner och skickar ett ex av denna utmärkta platta!

2006-05-19 @ 15:45:44
Postat av: Martin

Bokaj: testa med nät - en fantastisk, om än osportslig, fisketeknik som ocksa funkar fint i fjordar med trappstegsbotten som du vet.

Elin: hoppas att Bach hjälpte. Du var alltsa inte sjuk nog för att slippa undan?

Maria: drömmar och nostalgi - starka krafter i rörelse, kanske lika starka som varen själv. "Och sommaren, sommaren är en tid da..." Sa började en dialog mellan mig och Bokaj vid middagsbordet pa Töllas en gang, snickar-Kjell satt och flinade med sin fina mustasch och alla lyssnade uppskattande, men jag minns inte längre vad vi sa. Bokaj, kommer du ihag?

2006-05-20 @ 22:34:40
Postat av: Elin Josefin

Jasopp, tack sa mycket. Det ar roligt att vanta pa post. Det kanske ar sa, helt enkelt, att det blaser pa genesarets sjo, och darfor aven pa galleri Bleu?

Mort, nej, inte sjuk langre. Tack for din gastvanlighet over helgen, det var skont att tala om viktiga saker. Alltfor sallan sa i dessa tider och denna plats... Bach hjalpte kanske. Jag satt tentan igar och fick en galen kansla av inspiration nar jag skrev om den oerhort trakiga Descartes, men det gick inte sa bra, jag glomde plugga och sova.

Murkla, halsa Lusen fran mig. Vet du att enligt statistiska matningar sa begar flest svenskar sjalvmord om varen? Och dessutom sa ar det nar folk haller pa att komma ur sin depression som sjalvmordsrisken ar hogst. Morkret ar okej, det ar gryningen som ar smartsam.

2006-05-21 @ 13:40:44
Postat av: Alex

Eli: Oh, ja, det där med vårdepression känner jag igen, av egen erfarenhet. Dock är det inte "komma-ut-ur-depression" det handlar om, utan snarare "Ja!-jag-får-körtelfeber-och-blir-deprimerad-utan-anledning!"
Men hej, snart är det sommar, and all is going to be well and fine!

Jag saknar er, i really do. Ni är underbara människor.

2006-05-21 @ 17:22:00
URL: http://www.melodicalex.blogg.se
Postat av: Swondra

"Sommaren - det är de bara fötternas årstid!" En underbar dialog som även Susan fick uppleva. Hon skrattade hela tiden fast hon inte kan ha förstått så mycket. Fabbo & mr Jak var i högform. Det var väldit skojigt. Jag önskar vi hade haft det inspelat.

Våren är kall. Jag fryser. Jag vill värme och sommarlov. Jag vill träffa er alla på Töllås och bara vara. Alldeles särskilt mycket vill jag träffa Murkel och Lusen och jag vill att alla ska vara glada, få roliga jobb och tjäna mycket pengar, skriva högsta betyg på alla tentor och inte drabbas av mystifika sjukdomar stup i kvarten. Jag vill jag vill jag vill!

2006-05-21 @ 20:47:16
Postat av: Martin

Sandra: Tack! Du har rätt. Klassiskt Töllasögonblick, jag hade glömt att Susan var med ocksa. Är du pa plats i sommar förresten? Vi far väl ordna med en sommarfest: fyrverkerier, kanske till och med gejsrar?

Varen här är varm, febrig om ej febril. Nästa vecka ska jag aka pa en veckas skolresa med peltongarna - alla har lovat att röka hasch sa mycket de kan pa sina hotellrum och jag har lovat att inte göra razzior sa länge de haller käft och later mig sova. Annars - Magister Bister.

2006-05-21 @ 22:39:17
Postat av: sol-och-vårare

ja, visst gör det ont när knoppar brista!

2006-05-22 @ 12:26:10
Postat av: Elin Josefin

Ja, stackars Karin B, hon visste nog vad hon talade om.
Alko, har du kortelfeber? Det hade jag ocksa ett tag. Ingen skola pa mer an en manad. Det var den tid i mitt liv da jag insag att jag kunde sta ut med tristess sa lange jag hade musik och papper och penna, och programmet Voxpop.
Sommaren: Fest och Tradhusbygge, och botaniska experiment tycker jag att vi ska ha. Jag vill ha musselfest. Och sa ska vi lara Loppan att ga.
Jak, kommer du att infinna dig?

2006-05-22 @ 14:41:58
Postat av: Swondra

Martin, jag kommer vara på plats åtminstone något. Ska åka till Sardinien en vecka och dessutom spela boule i Eskilstuna av alla ställen. Fest låter som en bra idé! Om man kan stå utomhus flera timmar på nyårsaftons natt och dricka sprit, lär man väl kunna göra detsamma under stjärnornas sken en varm julinatt?

2006-05-22 @ 18:12:12
Postat av: Johan

Mitt liv består i nuläget mest i att rätta prov om Romarriket kl. 0130 på lördagsnatten.

GENDER släpper singel i dagarna, The Stranger, initialt inspirerad av mina och Jakobs textfunderingar för vårt lilla musikaliska projekt.

Snart dags att komponera på nytt, Jakob! Hoppas rektorn nappar! Se bara till att utstråla bestämdhet!

Martin: Krakow... ja, jag skäms... men det måste bli bra också!

2006-05-22 @ 23:37:16
URL: http://www.gender.se
Postat av: Jakob

Aha, "de bara fötternas årstid", nu minns jag! Kul dialog, har jag för mig, men så här i efterhand minns man ju mer känslan än vad som verkligen sades och gjordes. Man borde ha spelat in mer grejer på video.
Sommaren ser fattig och ledig ut. Jag ska till Roskilde och skriva för Göteborgs Fria, och jag ska ta mig upp till Luleå för att hälsa på Ylva som sommarjobbar där. Och så blir det lite jobb. Men i stort sett är jag ledig och fri. För att citera Allan Edwall i "Årstider":
"Och man är ledig och fri, och det skiter man i
För det kvittar snart hur det ska bli"

2006-05-24 @ 11:27:04
Postat av: Hanna Judit

Åh vad jag önskar att jag hade en syskonskara som bombarderade min blogg med trevliga inlägg och bjöd på musselfester och sommarskoj och den där familjekänslan liksom.

Här i Uppsala gör vi vårt bästa för att uppamma familjekänslan, vi fantiserar om att väder-Pererik är vår bror och att han bjuder oss på fest i skärgården om det ser ut att bli bra väder. Här i Uppsala äter vi quinoa och gläder oss åt de sällsamma stunder som tillfaller oss.

2006-05-25 @ 21:16:39
URL: http://hannajudit.blogg.se

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback