Ett lysande jobb och ett lysande namn

Det har stått stilla ganska länge, men nu är det någon som gett klarsignal och hjulen börjar rulla, människor springer längs tågets sida, och just i denna stund påminns jag bakom den ruta som skiljer mig från världen därute om hur mycket jag gillar rörelsen, att vara på väg.
Det har stått stilla ganska länge. Men nu rör det på sig igen!
Jag har fått ett jobb som skolbibliotekarie, det är ganska omvälvande! Börjar i mitten av augusti. Slut på den osäkra och deprimerande tillvaron som springvikarie i handikappvården, början på en annan och mer tillfredställande tillvaro. Hettan är tung och jag klär mig så lätt som möjligt, dricker mycket vatten, springer runt Härlanda tjärn en gång om dagen med tjocka droppar av svett i pannan och ögonbrynen. Springer med en ny lätthet i steget nu. Jag är fattig, fattigare än någonsin efter den sista dusören från Vidbo (bara 2100 kronor i lönekuvertet denna månad - det är nästan komiskt lite pengar! - och a-kassa var det länge sedan jag var berättigad till) men jag är också mycket lycklig, för nu vänder det! 

På den alldeles nyligen frisläppta nättidskriften
www.ettlysandenamn.se finns en text som jag skrivit när det varit som mörkast den gångna våren, tillsammans med andra bra texter av skribenter som jag gillar, såsom Viktor Johansson (som är den som ligger bakom sidan), Therese Bohman och Ulrika Revenäs Strollo. Min text är en kommentar till Viktor Johanssons dikter, men står också för sig själv som en del av en poetik, något som ständigt måste arbetas om och byggas vidare. 

Och projektet rullar förstås vidare i det tysta. Att bygga upp ett poetiskt språk i stället för att bryta ner det - en motståndsstrategi i en tid av splittring och förvirring. I skärvorna av glaset ser vi nya mönster. Skål!

Kommentarer:
Postat av: Alx

Jak returns! And his blogg with him?

Precis som du har även jag haft en ganska mörk och depressiv vår, men nu vänder det!

Times are looking good!

Postat av: Anders

Det är värst vad det vänder, åt alla håll och kanter! Det är skönt att komma ut ur mörker, om det så bara varit en enda grå dimma. Skål i vilket fall, i dessa dagar, medan vi ännu är unga och så hoppfullt tror på livets under.

(Jag hoppas att du, käre Jakob, uppfattar parafrasen - Sandells dikt är något av det bästa som skrivits på svenska språket, spring och dö jävla Gassilewskinollor!)

Förlåt, det där sista bara flög ur mig, blir så när man påminns om bloggar, strider, dikter..

2006-07-29 @ 21:04:48
Postat av: Tobias

"Gassilewskinollor" - vad skulle då det vara? Ett nytt ord för "språkmaterialister"? Kanske behöver ni synonymer, ja, jo..

Var kan vi förresten läsa din egen poesi, Anders?

2006-07-30 @ 22:23:33
Postat av: Anders

Jag har inte skrivit på flera år, har bara varit med i tidskrifter och ett par antologier, tillgängliga via retrogardets förlag, Carl Forsbergs bokförlag. Men jag undanber mig kommentarer och läsningar, det är något avslutat för min del.

2006-07-31 @ 06:59:22
Postat av: Jakob

The times they are a-changin´, indeed.
Den här bloggen verkar dock fortfarande vara underuppsikt av politbyrån. Skål, gamle politruk, Tobias eller vad du än väljer att kalla dig!
Anders: du behöver alls inte urskulda dig, verket lever ju.

2006-08-01 @ 14:54:38
Postat av: Anders

Ja, politbyrån upphör aldrig att förvåna.

2006-08-02 @ 07:22:00
Postat av: Hanna

Ja, låt oss leva i poesi och kärlek istället för nedslående debatter. Jag blir riktigt upprymd här - att det kan vända, när man minst anar det. Det var trevligt att träffas i Gbg! Nu tar jag en kopp kaffe och skålar med mig själv.

2006-08-02 @ 12:32:31
Postat av: Jakob

Ja, det var mycket trevligt! Poesi och kärlek, amen to that.
Nu har syndafloden kommit, förresten, regn hela dagen här. Jag tillbringar denna kväll med att hedra Göran Printz-Påhlssons minne med en ny läsning av hans fina essäsamling "När jag var prins utav Arkadien". Han var akademisk i sitt litteraturtänkande och -skrivande, men på ett bra och pedagogiskt vis, och grymt inspirerande i sin syn på poesins möjligheter.

2006-08-03 @ 00:04:50
Postat av: Anders

Ja, jag läste halva den där boken en gång men tappade orken. Konstigt, när jag plöjde Vita Gudinnan på kort tid. Men han är saknad, en visionär, GPP.

2006-08-03 @ 09:02:34
Postat av: Jakob

Ja, "The white goddess" är onekligen en tung historia! Graves hade nog överdoserat på peyote när han skrev den, misstänker jag.
Bo Cavefors har förresten skrivit ett intressant inlägg om GPP på sin Svarta fanor-blogg, länk här bredvid.

2006-08-03 @ 10:58:07
Postat av: Anders

Graves var erotoman, som Mano (intern humor, stöter bort vissa läsare, jag vet) :D

2006-08-03 @ 15:23:02
Postat av: mano

jag är inte bara erotoman, jag gillar språkmaterialism också. jag menar det. anders kan intyga, han avskydde mig ett tag där i början.

2006-08-04 @ 16:37:24
Postat av: Anders

Vi har lyckats ta oss förbi detta faktum och är nu goda vänner.

2006-08-04 @ 17:55:12
Postat av: mano

sant. så det finns kanske hopp för jakob och de debatterande? eller så finns det inte och så får det vara bra ändå.

2006-08-04 @ 20:05:52
Postat av: Anders

Jakob:

http://www.erikbe.com/IMG_6992.jpg

Hihi.

2006-08-11 @ 16:00:16
Postat av: P A Landsbergis

Jakob! Kolla forra traden! Jag har bluffat min fangvaktare att han ska fa ett visum i USA via PEN om jag far lana internet. Hurry up!

2006-08-13 @ 00:00:27

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback