Övermannen

Världen gick alltså inte under i mars. Det blev många kommentarer till mitt senaste inlägg och jag inser att det har gått lite för lång tid sedan dess...
Ursäkta att jag hållit mig undan ett tag, har behövt fokusera på en del väsentligheter, men nu är jag alltså tillbaka här på bloggen igen. Ska dock fortsätta fokusera på dessa väsentligheter, ja, främst handlar det ju om försörjningen, utbildningen och framtiden.
Jag fortsätter recensera böcker för Göteborgs Fria Tidning, den senaste jag skrev om var Alfred Jarrys gamla roman Övermannen (översatt av Magnus Hedlund) som var en kul bekantskap, utgiven av Sphinx, ett nytt litet göteborgsförlag. Den första surrealistiska romanen, enligt förlaget, och faktum är att det är en science fiction-roman då den är skriven runt år 1900 och utspelar sig 1920.
Arbetet för GFT har också lett till en kul bonus i och med en pressbiljett till Roskildefestivalen, det ser jag fram emot! Jag har varit där 1999, 2001 och 2004 och det har alltid varit mycket bra stämning och schyssta artister. Den här gången bjuder ju dessutom festivalen på två personliga favoriter i form av Bob Dylan och Morrissey, och det får man ju inte missa.
Annars: Jag fortsätter att ta körkort och söka jobb. Senast i tisdags var jag faktiskt på anställningsintervju för ett jobb som verkar mycket intressant. Men jag vågar inte skriva något om det, det finns ju risk för att jag jinxar det. Fortsätter kämpa, fortsätter hoppas - snart kanske det vänder!

Kommentarer:
Postat av: Elin Josefin

Tack för att du kommit tillbaka till oss! Det är alltid en fjöjd att läsa ett nytt inlägg från mister. Övermannen...du vet att jag är intresserad av dessa ord. Mina Nietzche uppsatser seglar genom vårträdens svarta kvistar som små omen! Vår Överman är här, vill jag tillägga, och hans namn är Naturen! He he...Fabbo, har jag fel eller har jag rätt?

2006-04-27 @ 21:46:25
Postat av: Anders

Tillbaka, det var på tiden!

Just det, Roskilde, då måste jag köpa biljett, måste se Bob också.

2006-04-28 @ 10:33:34
Postat av: elias

Livet!

Postat av: Anders

Orpheus testamente...åh, jag måste genast ladda ner!

2006-04-28 @ 17:23:07
Postat av: Johan

Fika snart igen och då utvilade?!

2006-04-29 @ 22:22:55
URL: http://www.gender.se
Postat av: Martin

Jakob: Gött förrn de sö. Bravodorsky!

Elin: Naturen, Gud, Elio Vittorini... En och samma sak kanske? Snart kommer du hit! Har manga nya träd jag vill prata med dig om.

Johan: Polen? Trädhus i juli?

2006-05-01 @ 22:27:18
Postat av: Anders

Tillåt mig att göra dig uppmärksam, Jakob, på resultatet i derbyt. Skönt att åtminstone något är som det ska vara...hihi :)

2006-05-02 @ 21:11:35
Postat av: Daniel

Länk till förlaget:
http://www.sphinxforlag.se

2006-05-03 @ 11:26:58
Postat av: Rico Rönnbäck

Det här var en intressant blogg! Skriver du något om teater, månne?

2006-05-04 @ 15:33:18
Postat av: Elin Josefin

Hej Jobb,
Hoppas att detta nya smeknamn faller dig i smaken. En rekommendation: Jag läser nu om Heidegger som anser att om vi vänder oss till poesin i våra iakttagelser om livet och omvärlden så kommer vi snart att göra oss redo att välkomna en ny gud. Inte en överman alltså, utan en mystisk kraft som vi inte kan greppa i ord eller vetenskap. Detta är vad vi behöver, enligt herr H. Han skriver hemska eulogier om teknologi och den moderna världen, vi människor är numera inget annat än resurser. Detta p.g.a att vi saknar poetisk inställning till De Fyra: Himmel, Jord, Dödliga och Gudlika. Ja, hursomhelst så tror jag att Heidegger skulle passa både Martin och Jakob, och förmodligen Johan också. Anders vet jag inte, men eftersom han också är poet så vill jag gissa att han skulle passa dig med, Anders. Hurra för herr H!
Förövrigt vill jag tillägga att Martin, jag hoppas att du kommer att visa mig dina träd när jag kommer. Åks det först till Valladolid? Jag med?
Här i England är naturen, som du vet, en lyx, så jag ser fram emot träden...de levande träden

2006-05-04 @ 19:29:06
Postat av: Anders

Ack, Childe Jakobs återkomst tycks ha kommit av sig. Ett kort gästspel i de levandes värld, sedan var det dags att gå in i bloggskugga igen...

2006-05-08 @ 10:21:54
Postat av: Martin

Elin: först till Valladolid, sen till träd. Vill du vara med pa herrklubbsmöte pa fredag? Juan Ramón vill gärna träffa dig säger han - kanske vill han bjuda pa Patxarán sin vana trogen? Raúl är bortrest sa det vore bra med förstärkning fran England.

Berätta mer om din respons till Martin H. när du kommer.

Bokaj: kom! Det är kul! (Johans klassiska kommentar i Uddevallas simhall, han ville att jag skulle hoppa trampolin).

Johan: Polen! Polen? Polen...

2006-05-08 @ 12:24:27
Postat av: Jakob

Elin: Heideggers idéer är inte alls dumma, har jag för mig. Länge sen jag tog en titt på hans filosofi nu, men något minns jag. Tillvaron är att vara i världen, att vara riktad mot sin omvärld. En extrovert filosof. han var ju också tidig med att förkasta den moderna samhällets konsumistiska masskultur (tyvärr ansåg han att nazismen var ett fräscht alternativ till denna kultur). Inspirerade Sartre en hel del, men han ansåg själv att Sartre hade "perverterat" hans filosofi.
Men - det är ju svårt att komma runt det - hans språkbruk är riktigt snårigt, som jag minns det. Jag ska erkänna att jag alltid tyckt bäst om filosofer som är goda stilister, som Sartre, Nietzsche, Schopenhauer och Kierkegaard. Jag gillar att bli suggererad.

Anders: Det är just de levandes värld jag försöker ta mig in i, därav bloggnonchalansen... men misströsta icke, nya inlägg kommer, bara med lite mindre frekvens numera.

2006-05-10 @ 14:30:22
Postat av: Jakob

Martin: Spanien, Patxarán, de levande träden... ack, hade jag haft möjlighet så hade jag kommit direkt!

2006-05-10 @ 14:31:48
Postat av: Johan

Jakob: Tack för trevligt lunchsällskap!

Martin: jag är ledsen... tålamod!

2006-05-10 @ 16:10:45
URL: http://www.gender.se
Postat av: Martin

Jakob och Johan: till sommaren kanske?

Vad beträffar träd/trädgard snackar vi nu om Heideggers "dwelling" koncept, John Muirs äventyr i den amerikanska fantasivärlden, Hudson River School och deras tolkning av det sublima, transcendentalism i olika skeden och Mirluc.

Samla bilder pa suggestiva exempel!

2006-05-14 @ 13:39:06
Postat av: murkla

oj......sa var man sist igen. forlat mitt drojeri att skriva och umgas pa blogg. med en lusenbaum i ena handen och ett tangentbord i den andra, gar det laaangsamt men ganska bra att skriva.
jag langtar efter mina syskon och en sommar sa trevlig som den forra!
Martin; har elin sagt att vi sag muirskogen? den var otackt "formanskligad".
nu later loppan som nagot som har hakat upp sig. det betyder att jag maste ga. hejda!

2006-05-18 @ 00:59:25
Postat av: Martin

Maria: Elin berättade om Muirskogen, av vilken man fick se det som tilläts fran vandringsleden.

Elin är överens med oss om muren, faktum är att hon själv hade tänkt pa samma sak. Vi maste nu tänka pa Porten ocksa - en fruktansvärt viktig men ofta massakrerad detalj.

Badhus, utomhuseldstad och salamanderdamm är andra spörsmal som vi har diskuterat.

Bokaj: Kom! Det är kul!

Johan: Jag förväntar mig en utförlig rapport i sommar.

2006-05-20 @ 22:27:31

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback