Dagens ord: flexibel

Bohuslän var min barndom, Lund min ungdom och Göteborg är mitt vuxenliv. Jag tycker hittills att vuxenlivet är:

1) toppen! Kärleken och dess fröjder för med sig en lyckans betonggrund som inte kan skakas av ens de värsta jordbävningar. Min kreativitet och skaparkraft (och, ehrm, mitt självförtroende vad gäller dessa ting) står på den absoluta höjdpunkten.

2) botten! Jag har inget fast jobb och får inget fast jobb, utan blir systematiskt utnyttjad av min cyniska arbetsgivare Härlanda SDN, som tycker att det är billigare och därmed bättre att "ringa in" arbetskraft än att anställa den. Jag har visserligen påbörjat en ny utbildning, Biblioteks- och informationsvetarprogrammet i Borås (man är ju "flexibel, framåt och inte rädd för nya utmaningar" som det brukar heta i platsannonserna), men tyvärr har jag pluggat ihjäl alla mina CSN-terminer så det blir inget studiebidrag under denna fyra år långa utbildning. Jag har fullt upp med att betala tillbaka mina gamla studielån. Och hyran. Och bredbandet. Och telefonräkningen. Det går väl sisådär. I fredags stängde de av mitt telefonabonnemang för att jag inte betalat senaste fakturan, och det kostar 320 kronor att öppna det igen. Men vad ska man egentligen med såna världsliga ting som telefon till? Man är ju flexibel och framåt, och det löser sig säkert. Fast det är numera lite svårare för min arbetsgivare att ringa mig när de behöver nån som vakar natt. Eller så.

Kommentarer:
Postat av: Johan

Jakob, du är inte ensam!

Postat av: Jakob

Tack Johan! Det är helt sant. Goda vänner går också in under punkt 1.

2005-10-17 @ 21:27:30
URL: http://www.ryskahuset.tk
Postat av: Boberg

Ännu en som gått i B & I-fällan. Misströsta ej! I slutänden är det ändå kanske - men bara kanske - värt det.

2005-10-19 @ 17:34:14
URL: http://www.agamemnon.se
Postat av: Jakob

Ja, jag hoppas trots allt att det nånstans finns en plats för mig när jag tar examen... 2008...

2005-10-20 @ 13:09:49
URL: http://childejakob.blogg.se
Postat av: Boberg

Ja, jag vill ju inte vara gnällig, men jag har tillbringat alltför många meningslösa timmar i Borås. Hoppas du finner dig bättre till rätta. Jag har inte tagit examen än. Jag började...2001. Kanske kommer vi att gå ut samtidigt!

2005-10-20 @ 18:06:41
URL: http://www.agamemnon.se
Postat av: Elin

Men Jakob, om du pluggat så mycket innan, varför läser du 4 år och inte två i Borås??

2005-10-21 @ 00:39:19
Postat av: Jakob

Boberg: Jag slipper Borås för det mesta, jag är bara där några dagar varje termin, annars sitter jag hemma framför datorn eller böckerna. Om vi går ut samtidigt föreslår jag att vi firar med ett gemensamt jubileumsnummer av Ryska huset/Agamemnon!

Elin: Jo, det är just det, jag har inga studiemedel kvar och måste därför gå på halvtid och distans för att kunna arbeta för att försörja mig samtidigt. Så det gäller framför allt att överleva i fyra år, sen börjar förhoppningsvis Livets Glada Dagar... är det Elin Boardy eller Elin Simonson förresten?

2005-10-21 @ 09:33:35
URL: http://childejakob.blogg.se
Postat av: Boberg

Jo, jag tar det också på distans. Det har sina fördelar. Men det blir lätt att man försummar studierna. De är nog ganska sura på mig där på institutionen. Om ett framtida firande och vad det skulle innebära får vi återkomma till. Keep on keepin' on!


Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback