Poesin som hantverk

Lars Forssell tillhör en författartyp som är alltför ovanlig numera. Hans verk kan tyckas vara oerhört heterogent, det består av allt från vistexter via dikter till romaner och essäer, men i sin helhet är hans författarskap väldigt konsekvent - det handlar om en trohet till hantverket i det skrivna ordet. Han berättar själv så här om sina dikter: 
"De har ofta skänkt mig den hantverkslycka som skomakaren måste känna när han pliggar en sko en bra dag när arbetet går som en dans och sömmarna sitter rätt. En sådan dag då han sjunger och gnolar till arbetet så hans arbetsglädje smittar av sig på andra, hur falsk och hes hans sång sen än låter."
Därefter påminner Forssell om att så oändligt mycket stor konst från gångna sekler är beställningsarbeten, och att det befrämjade lättheten och behagfullheten i konsten.
"Ingenting, varken musik, måleri eller poesi, görs längre på lek, om morgonen, för att om kvällen - om det är musik - spelas upp på en borgarbal, vid ett litet furstehov eller vid en vanlig, folklig dansbana."
(Citaten ur hans eget förord till vissamlingen Jag står här på ett torg från 1979)
Om vi utgår från den litteratursociologiska modellen med två litterära kretslopp, ett finkulturellt och ett populärt - eller med Ryska husets motto, poesi och pop! - så har Lars Forssell med stor framgång gjort sig ett namn inom båda. Hur många svenska diktare har lyckats med den bedriften?

Kommentarer:
Postat av: Anders

Äntligen förstår jag varför "pop" är ett motto.

2005-08-10 @ 11:24:13
Postat av: Jakob

Alla bloggare har nog rätten att klippa bort inlägg som är pinsamma för dem själva, och det har jag gjort nu. Även dagstidningar och andra medier har ju rätten att sovra i inkommet material. Jag får be att hänvisa dig till mailkontakt.
Vänligen
Jakobius Hovnarr

2005-08-11 @ 22:14:23
Postat av: Carolus Andronicus

Ja, jag hänvisar tillbaka. Tjoflöjt!

2005-08-12 @ 12:59:22
Postat av: Simon Westerberg

Intressant! Jag får börja läsa mer forssell. Jag surfade på bloggportalen och snubblade över rubriken västerlandets undergång, det värkade relevant att kolla upp och så hamnde jag på min kusins blogg. Ungefär som när man råkade springa på dig i St. Andreasberg 1993 om du minns.

Elias blogg: http://hypnotics.blogspot.com/

Postat av: Jakob

Åhå, hej där kusin, mycket trevligt att råkas här! Intressant blogg du har knåpat ihop. Jag skriver ett längre svar till dig där.

2005-08-12 @ 17:08:18

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback