Allt står på spel

Ett sånt lyckorus när man får sina dikter antagna till en tidskrift, det är kanske jämförbart med lyckan hos en division 2-fotbollsspelare som gör mål på IFK Göteborg i Svenska cupen. Blandade känslor: 1. "Jag är ovärdig" samt 2. "Fan vad bra jag är!"
Det är ju lite samma känsla man har inför sitt eget skrivande överlag, dels känner man sig lite som en pajas som fortfarande håller på, lite som Miles i Sideways ("Well you know, universally rejected"), dels som en av få upplysta som liksom hålls nere av en okunnig omvärld. Men men, det finns ett och annat vattenhål, Post Scriptum är ett av dem.

OEI-maffian har på ett bläckfiskaktigt vis kopplat grepp om rikstidningar och förlag, och hela Sverige tycks ha fallit offer för ockupationen. Hela Sverige? Nej, det finns små galliska byar här och var, fickor av motstånd mot ockupationsmaktens hegemoni.
De har till och med gått så långt att de lagt beslag på de tre vokalerna i ordet poesi (OK, här haltar analogin med Caesars Gallien något). Boel Schenlaer, som länge ledde motståndet från sin utpost på Lyrikvännen till också hon störtades, rafsade åt sig de återstående bokstäverna och startade tidskriften Post Scriptum (PS).


Kommentarer:
Postat av: ida

Fortfarande bibliotekariestudent? Som du kanske minns hoppade jag av några veckor in på terminen i våras. Livet har blivit ganska hyfsat ändå... :)

/ ida

Postat av: Jakob

Aha, Ida, ja dig kommer jag ihåg, det var synd att du var tvungen att hoppa av. Rätt så många av dem som startade har hoppat av. Men roligt att höra att det är bra med dig ändå! Kul att du tittade in.
Ja, jag har hängt kvar på BoI och är fast besluten att kämpa mig igenom utbildningen. Även om det senaste tentaläsandet bjöd på obeskrivliga tråkigheter i form av "Information management".

2005-08-09 @ 02:09:41
URL: http://childejakob.blogg.se
Postat av: Hanna

Är det verkligen SÅ viktigt att bli publicerad?

2005-08-09 @ 11:27:32
Postat av: Jakob

Jo, jag tycker det är avgörande om man anser sig ha något att komma med och på något vis vill sätta ett avtryck. Det handlar ju om att upprätthålla ett skrivandeprojekt som sträcker sig ganska långt tillbaka i tiden, och om man inte på något vis understöds i detta så får ju skrivandet hela tiden mer eller mindre stå tillbaka för det man gör för brödfödan. Men jag är ju inte helt avhängig av att någon finner mina grejer värda att publicera. Ryska huset ger jag ju t ex ut för egna pengar, och verkligen utan att någon bett mig göra det.
Sen ska man ju inte underskatta kicken i att någon bedömt ens grejer som bra!

2005-08-09 @ 14:01:24
URL: http://www.ryskahuset.tk
Postat av: Anders

Det är tveklöst skoj att publicera sig. Frågan är bara: Varför spelar du för Boels lag?

2005-08-09 @ 22:35:26
Postat av: Jakob

Ja du Anders! Efter mitt utbrott av laganda, motiverad av vad som kändes som ett erkännande, så återgår jag härmed till min solitära divan. Jag tror inte att det är så bra för skrivandet att vara alltför knuten till en särskild skola. Däremot har jag ju naturligtvis mina estetiska preferenser och de ligger ju förstås åt Post Scriptums håll. Alternativet är förskräckande, vilket du säkert håller med om. Men jag tar inte ställning vad gäller personer, dvs jag spelar inte för just Boels lag. Jag är mer självständig än så. Du spelar väl inte heller för Carls lag bara för att du är med i hans antologi, eller hur?

2005-08-09 @ 23:03:09
URL: http://www.ryskahuset.tk
Postat av: PeterBjorkman

Den här poesifejden är rätt förödande. Det svenskspråkiga poesirummet är för lien för ett inbördeskrig. Jag gillar folk och poesi från båda sidor och gillar inte att man i onödan snackar skit om varann.

2005-08-22 @ 13:40:08
URL: http://www.uppenbarhemlighet.blogspot.com
Postat av: Jakob

Här har ingen snackat skit om någon. Anders frågade varför jag "spelade för Boels lag" och jag svarade att jag inte gjorde det. Så högt i tak, minst, bör det väl få vara på en litteraturblogg?
Däremot håller jag inte med dig om att poesifejden i allmänhet, om man med det menar den poesidebatt som nyss pågick, är förödande för det svenskspråkiga poesirummet. Det som är förödande var snarare det som föregick debatten, dvs det närmast totala samförståndet om vilken poesisyn som är den rätta (den språkmaterialistiska). Jag är beredd att snacka ganska mycket skit om Anna Hallberg och Lars Mikael Raattamaa, men orkar inte hålla på med det utan är mer intresserad av att föra fram det egna alternativet.

2005-08-22 @ 18:32:02
URL: http://www.ryskahuset.tk
Postat av: Amanda

Very good site! I like it! Thanks!

2007-01-07 @ 00:19:21
URL: http://lee-riveted-jeans.nettestworld.com

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback